Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så minskade Ådalsskolans succémetod antalet underkända betyg med 25 procent


Ådalsskolan har minskat antalet underkända betyg med 25 procent. Det är resultatet av en ny organisation för stödundervisning. Nu tar man nästa steg för att ytterligare vässa resultaten.

Annons

En lärare har ofta inte hundra procent inplanerad undervisning, utan kanske 95 procent. Tiden har lärarna på eget initiativ kunnat använda för att ge elever med behov stödundervisning.

Skolan började förra läsåret ta grepp om detta så kallade "organisatoriska läckage", så att stödundervisningen förlades till bestämda tider och lokaler. Lärarna visste då hur många elever som behövde hjälpen som kunde göras effektivare.

– I fjol hade vi runt 200 F-betyg, men märkte att många lyckades läsa upp dessa sina underkända betyg, berättar Peyman Vahedi, rektor på Ådalsskolan.

Inför detta läsår hade F-betygen minskat med en fjärdedel, trots att stödet inte hade använts i så många kurser. Från i höst satsar man därför på att ge extra hjälp i alla kärnämnen och lägger in stödet i lärarnas tjänstefördelning.

– Alla har möjlighet att få stödet, inte bara den som behöver läsa upp ett F-betyg. Till exempel kan en elev få hjälp för att höja ett C till ett A. Men det måste då ske under pågående kurs, säger Peyman Vahedi.

Erica Nordin på barn- och fritidsprogrammet får hjälp i matte.

– Jag träffar läraren en gång i veckan och går igenom vad jag ska göra och vad jag fastnat på. Sedan jobbar jag hemma med uppgifterna. Det fungerar bra för mig. Jag behöver få godkänt i matte då jag eventuellt ska söka till polishögskolan.

För Mai Thi Nguyen på barn- och fritidsprogrammet är det engelskan som slipas extra.

– Jag har problem med grammatiken och att komma ihåg ord. Det är lättare för mig att prata i lugn miljö enbart tillsammans med min lärare. Kanske söker jag till lärarhögskolan och då är godkänt i engelska ett krav.

Ådalsskolan har speciellt gått ut till elever med F i betyg och informerat om möjligheten att få extra hjälp. I årskurs två och tre finns inför detta läsår 66 elever med sammanlagt cirka 150 underkända betyg. Även elevernas vårdnadshavare kontaktas för att övertyga de som har behov av stödundervisning att ta vara på möjligheten.

Ett omfattande planeringsarbete har lagts ned på att organisera stödundervisningen. Inte bara skolans verksamhet har funnits med i pusslet utan även utomstående faktorer som till exempel busstider.

– Mycket bygger på konkreta idéer från personalgruppen, säger Peyman Vahedi.

Annons