Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Rysk delägare stjälpte Saab-affär"

Annons

En källa med insyn i Saabaffären uppger att orsaken till att General Motors inte sålde Saab till Spyker var att det ansågs finnas alldeles för många osäkerheter och oklarheter kring den ryske delägaren Vladimir Antonov. Han äger genom sitt företag Convers Group omkring 30 procent av Spyker och anses hålla biltillverkaren under armarna med stödköp av bilar.

General Motors påbörjar nu nedläggningen av Saab Automobile.

Det här var ett mycket överraskande och mycket beklagligt beslut, sade näringsminister Maud Olofsson när hon inledde presskonferensen i Trollhätten efter beskedet från GM.

Hon konstaterade att det är GM som har fattat beslutet. Den sista prövningen av Spyker föll inte väl ut.

De som äger Saab är GM och GM kunde ha gjort mycket mer för Saab under alla år. Regeringen har försökt göra det så attraktivt som möjligt att vara här i Trollhättan. Nu måste vi hjälpa alla anställda och kommunen med framtidsspåret, sade Olofsson.

Olofsson har kallat till ett möte med berörda myndigheter och representanter för fack och företag på måndag, i Trollhättan, för att gå igenom läget. Men lika lite nu som tidigare är det aktuellt att regeringen och staten skulle gå in i Saab, enligt näringsministern.

Enligt John Smith, vice styrelseordförande i General Motors, hade GM insett på fredagsförmiddagen att Saab inte kunde räddas - och därför fanns det ingen anledning att vänta till nyår med ett beslut som man tidigare lovat.

Ibland fungerar det helt enkelt inte.

John Smith sade att målet nu är att lägga ned verksamheten så fort som möjligt. Man letar inte efter nya finansiärer.

Vi har undersökt alla möjligheter, sade han.

TT: Hur mycket kommer det att kosta att lägga ned Saab?

Vi har en idé, men det är ingen siffra som jag kommer att berätta i dag, sade Smith.

Han skyllde på bilindustrin som helhet i misslyckandet med Saab - och undvek att svara på frågan om GM:s ansvar som ägare.

Vi har försökt integrera Saab i GM för att få fram bra produkter. Men av olika anledningar har vi inte lyckats. Vi har försökt, sade Smith.