Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rekord igen för vinförsäljningen

Annons

Systembolagets vinförsäljning slår rekord igen. Över 170 miljoner liter vin kommer att säljas under 2009.

Men allt dricker vi svenskar inte själva. Antalet kunder från grannländerna har ökat kraftigt.

Redan vid utgången av november låg den sammanlagda vinförsäljningen 2009 snubblande nära fjolårets rekordnivå 161 miljoner liter, exklusive starkvin. Om inte decemberförsäljningen blir lägre än i fjol så kommer det nya rekordet för årsförsäljningen bli minst 174 miljoner liter, visar Systembolagets statistik.

Precis som under 2008, liksom året dessförinnan, har vinförsäljningen i år ökat mer än den totala alkoholförsäljningen. Det betyder att vinet fortsätter att öka sin andel av monopolets försäljningsvolymer.

Vinförsäljningen har nu nästan fördubblats sedan 1996, då de första lådvinerna lanserades. Boxarna står i dag för över halva försäljningen, och ses som en viktig förklaring till vinboomen.

Men det handlar också om en långsiktig förändring av svenskens alkoholkonsumtion, till en mer europeisk konsumtion. Det kan också vara en hälsofråga, säger Elisabeth Engelsen Ellqvist, marknadschef på Bibendum som är en av de största vinimportörerna i Sverige.

Det senaste årets ökning för vinet beror delvis också på kronans försvagning, som ligger bakom en stor del av Systembolagets totala försäljningsökning. Svenskarna handlar i större utsträckning sin alkohol på hemmaplan, samtidigt som Systembolaget fått nya kunder från Danmark, Norge och Finland.

Samma kronförsvagning pressar dock importörernas lönsamhet, eftersom inköpen av alkohol utomlands fördyrats. Som en följd har vinpriserna på Systembolaget i år höjts i två omgångar.

Men prishöjningarna har alltså inte hindrat vinförsäljningen från att fortsätta skena. Trots att vinköparna, om man ska tro Elisabeth Engelsen Ellqvist, är "oerhört prismedvetna".

I Sverige har vi fantastiskt bra kvalitet för pengarna, även efter prishöjningen. Och så länge kunderna fortfarande tycker att produkten är värd det de betalar så köper de den.
Annons