Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Reklaminvesteringar på minus

Annons

Reklaminvesteringarna i november sjönk med 4 procent jämfört med samma månad i fjol, men i vissa segment har det vänt enligt statistik från Sveriges Mediebyråer.

Statistiken omfattar bara investeringar som berör medlemmar i branschorganisationen, som i november summeras till 1,2 miljarder kronor.

Nedgången under årets första elva månader är därmed 18 procent, visar organisationens siffror.

Reklaminvesteringar i tv ökade med 8 procent jämfört med november 2008. Plussiffror kom även från medieslag som radio, utomhusreklam och sökordsmarknadsföring.

"Det här är absolut positiva signaler, och det som är mest intressant är att tv går så bra. Ytterligare ett trendbrott är att investeringarna i november är betydligt högre än oktober", skriver Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i en kommentar.