Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen kan sänka kraven på SJ

Annons

SJ stänger de flesta resebutiker och varslar 400 anställda om uppsägning. Oppositionen rasar och finansmarknadsminister Peter Norman öppnar nu för att sänka avkastningskraven.

Vi ser en ökad konkurrens där vi måste anpassa våra kostnader, som är för höga i förhållande till våra intäkter, säger SJ:s vd Crister Fritzson till TT.

237 får lämna administrationen, i första hand på huvudkontoret i Stockholm, men även i Göteborg, Malmö och Krylbo.

Dessutom stänger SJ 17 resebutiker med sammanlagt 68 tillsvidareanställda. Totalt finns 24 resebutiker.

Kundtjänstverksamheten koncentrera till Ånge och kontaktcenter i Tranås med 95 anställda läggs ner. Utöver de 400 varslade berörs 53 tidsbegränsade anställda inom försäljningen.

Varslet motsvarar en femtedel, 200 miljoner, av den besparing på en miljard kronor på tre år som SJ har aviserat.

"Detta är ett resultat av Alliansens misslyckade tågpolitik. SJ har gått med vinst flera år i rad, men tvingas ändå skära ner eftersom vinsten gått till Anders Borgs kassa i stället för att återinvesteras i bolaget", säger Miljöpartiet språkrör Åsa Romson i ett pressmeddelande.

Partiets lösning är i stället att slopa SJ:s vinstutdelningskrav och ge bolaget huvudansvar för den nationella tågtrafiken.

Vänsterpartiet är på samma linje:

Det visar att regeringens järnvägspolitik har spårat ur fullständigt. Många litar inte på tågen längre. Då behöver man investera mer, inte säga upp anställda, säger Vänsterpartiets ordförande Jonas Sjöstedt, som vill ta bort avkastningskravet.

Och kravet kan komma att sänkas från dagens 10 procent inom det närmaste halvåret, enligt finansmarknadsminister Peter Norman (M). Det är oklart med hur mycket och om detta även gäller transportbolaget Green Cargo.

Vi ändrar kontinuerligt våra avkastningskrav på företag, beroende på ränteläge och inflation. Jag skulle tro att även SJ:s avkastningskrav kommer att sänkas. Men hur mycket och när får vi återkomma till i så fall, säger han till TT.

Utrymmet för att sänka r dock begränsat, enligt Norman.

Avkastningskrav leder till disciplin och det leder till en kostnadsjakt som är bra för avkastningen på lång sikt. Därmed blir också skattekronorna bra använda.

Någon direkt koppling mellan tisdagens besked om att SJ skär ned och avkastningskravet tycker dock inte Peter Norman man kan göra. Behovet av nedskärningar skapas snarare av att kunderna inte längre använder SJ:s biljettkontor i samma utsträckning och att det statliga tågbolaget nu utsätts för konkurrens på lönsamma linjer, som den mellan Stockholm och Göteborg, enligt Norman.

När man släpper in konkurrens där man har varit monopolist förut är SJ tvungna att sänka priserna. Det är jättebra för kunden, men då minskar också lönsamheten och då måste de ta tag i sin kostnadskostym, och det gör man nu. Det tycker jag är utmärkt, säger Peter Norman.

Varslet var större än Seko hade räknat med.

Vi hade uppgifter att det skulle ligga runt 300. Nu pratar vi om 400 fasta tjänster, plus ett 50-tal visstids- och timanställda, säger Erik Johannesson, ordförande för Seko på SJ. Det är många som är väldigt besvikna. Det skapar en enorm oro ute i organisationen.

Nedskärningarna kommer att drabba kundtjänsten hårt, bedömer Johannesson.

Effekterna blir att vid trafikstörningar kommer det bli svårare att få hjälp. Det är tyvärr ett nödvändigt ont. Det är bara synd att företaget har avvaktat så länge, säger Hans Pilgaard, avdelningsordförande för fackförbundet ST på SJ. Man hade kunnat lösa det smidigare om man hade börjat för några år sedan och fasat ut jobben. Då hade man sluppit ta till storsläggan nu.

Mer läsning

Annons