Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Radarpar gör "Orfeus och Eurydike"

Annons

En tidlös opera om tvivel och sorg. Det är vad som gäller när Göteborgsoperan firar tyske tonsättaren Glucks 300-årsjubileum genom att sätta upp hans "Orfeus och Eurydike".

Katarina Karnéus och Kerstin Avemo spelar det mytologiska kärleksparet.

Det känns som om de har jobbat ihop hur många gånger som helst. Det är de båda operasolisterna Katarina Karnéus och Kerstin Avemo överens om. Ändå är det bara andra gången de står på scen tillsammans. Nu, liksom då, i form av ett berömt kärlekspar.

Förra gången gjorde vi Romeo och Julia. Det är annorlunda roller jämfört med Orfeus och Eurydike, men relationen och konflikten är likartad, säger Kerstin Avemo som gör Eurydike, inför premiären 8 februari.

Omöjliga villkor

Den grekiska myten är välkänd. När Orfeus älskade Eurydike dör ger gudarna honom en chans att hämta upp henne från dödsriket. Men bara om han kan beveka väktarna med sin sång och sedan göra färden tillbaka utan att vända sig om för att se på Eurydike.

Det är förstås omöjliga villkor. Ingen skulle klara det, säger Kerstin Avemo.

På Göteborgsoperans scen möter publiken paret i Christoph Willibald Glucks tappning. I år skulle den tyske kompositören ha fyllt 300 år och verket är hans kanske kändaste. Det har spelats flitigt runt om i Europa och finns i en rad olika versioner.

Sällan spelad

I Göteborg föll valet på den sällan spelade Parmaversionen, som består av en akt i stället för tre. Att det blev den versionen har att göra med att mezzosopranen Katarina Karnéus först ställde sig tveksam till rollen som Orfeus.

Jag har gjort den förut och känner mig inte helt bekväm i det vanliga altpartiet. Operans dramaturg började undersöka saken och hittade Parmaversionen, där Gluck har skrivit om rollen för en soprankastrat. Det passar mig bättre, säger hon.

Att göra så kallade byxroller är dock inget nytt för Katarina Karnéus.

Här i huset har jag gjort flera stycken. Enda undantaget är Brangäne i "Tristan och Isolde". Fast det är ingen större skillnad att spela kvinna eller man. Det är hur man är klädd, säger hon.

Modern

För att ha 250 år på nacken anser Kerstin Avemo att operan fungerar oerhört bra i modern tid.

Den tar upp saker som alla kan relatera till. Den handlar om tvivlet i en relation, hur allt kan ramla ihop när man inte litar på varandra, döden och separationer, säger Katarina Karnéus.

Orfeus och Eurydikes relation beskriver de som ganska skör.

Det är två människor som älskar varandra, men där tvivlet förstör, säger Katarina Karnéus och Kerstin Avemo fyller i: De är nygifta och det finns en osäkerhet dem emellan. Orfeus är helt tiden rädd att Eurydike ska tas ifrån honom. Döden går att se som en symbol för skilsmässan, för kärlek som tar slut.

Katarina Karnéus och Kerstin Avemos tillit till varandra är desto större. De trivs med att jobba tillsammans och hoppas på att snart få göra det igen

TT: Vilket kärlekspar blir det härnäst?

Nej, nu har vi haft vår smekmånad. Nästa gång får vi ta och bråka lite, säger Kerstin Avemo.

Mer läsning

Annons