Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Prylfest kring "Game of thrones"

Annons

"Game of thrones" har blivit så viktigt för HBO att serien konkurrerar med "Sopranos" om att vara tv-bolagets största succé, uppger nyhetsbyrån Reuters. Försäljningen av prylar som t-shirts, spel och till och med ett eget ölmärke drar in stora pengar.

Förra året slog dvd-försäljningen rekord när 350 000 exemplar av säsong ett såldes på en vecka - snabbare än både "Sopranos", "Sex and the city" och "True blood". Men fansen är också sugna på att köpa kringprodukter som flaskor, drakringar och ölet "Take the black stout", som sägs vara inspirerat av nattens väktare i serien. I HBO:s egen nätbutik kan man just nu köpa 436 olika föremål med anknytning till fantasyserien.

Exakt hur mycket tv-bolaget har tjänat på försäljningen finns det inga uppgifter om. Däremot avslöjar HBO att serien attraherar flest tittare bland män under 35 år, gärna sådana som gillar att spela dataspel och/eller bordsrollspel som "Dungeons and dragons".

Mer läsning

Annons