Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Politisk markering i Gripenkampanj

Annons

Schweiziska kristdemokraterna CVP vill inte längre leda ja-kampanjen inför folkomröstningen av det svenska stridsflygplanet Gripen. Partiet anser att Sverige har lagt sig i för mycket.

På sin hemsida meddelar CVP att det "finns oklarheter" beträffande Sveriges och tillverkaren, försvarskoncernen Saabs, engagemang i folkomröstningen. Det finns även frågetecken kring den schweiziska försvarsministerns strategi för ja-sidan samt kampanjens finansiering.

CVP skriver att folkomröstningskampanjen bör "genomföras i Schweiz - med egna medel och argument".

Partiet, som i senaste valet fick omkring 12 procent av rösterna, är dock fortfarande för ett köp av Gripenplanen. CVP:s ledamöter i ja-kampanjens ledning blir kvar, liksom representanterna i den tvärpolitiska kampanjkommittén.

Ekot i Sveriges Radio rapporterar att CVP:s beslut mest har "formell karaktär". Partiet har dock en tydlig maning till Sverige:

Vi vill inte ha någon inblandning från ambassadören, från Sverige eller från Saab, säger CVP-politikern Urs Schwaller.

I Schweiz står ofta något av partierna som en sorts politisk garant för en folkomröstningskampanj. Om något annat parti nu övertar CVP:s roll är oklart.

Folkomröstningen om köpet av 22 Gripenplan hålls den 18 och är beslutande. Blir det nej faller affären, vid ja blir den av.

I Sverige gick nejsidan i taket när det framkom att det finns en hemlig plan för att vinna folkomröstningen om Gripen i Schweiz.

Mer läsning

Annons