Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Platsannonser och tomma klassrum – när trillar politikernas pollett ner?

Artikel 133 av 174
Valet 2018
Visa alla artiklar

Annons

Valrörelsen går mot sitt slut och det faktum att Sverige står inför en historiskt stor lärarbrist kan knappast ha undgått någon politiker. Det kommer att krävas en enorm beslutsamhet från politiskt håll för att komma tillrätta med den. Lärarförbundet har nyligen granskat hur mycket varje kommun satsar på utbildning och det vi kan konstatera är att det råder stora skillnader runt om i landet. Till och med inom länet ser vi stora skillnader, med satsningar både under och över rikssnittet.

I Västernorrlands län satsar Kramfors kommun mest med ett påslag på 55 procent medan Örnsköldsviks kommun satsar minst med ett påslag på 21 procent. Resurserna till undervisning i Örnsköldsvik ligger 9 procent under rikssnittet!

Långsiktiga satsningar på skolan, på lärares löner och villkor kommer bli helt avgörande under nästa mandatperiod för att mota lärarbristen. 

Överlåt beslut om undervisning till oss som är utbildade och erfarna i stället för att ta klickvänliga beslut.

Platsannonser och tomma klassrum talar sitt tydliga språk – lärarbristen fortsätter att öka. I förskolor och skolor ser vi konsekvenser av lärarbristen varje dag och den lärareffekt samhället behöver för att säkra elevernas utbildningsresa står på spel. Trots att det nu är inte tycks ha undgått någon att lärarbristen är en enorm utmaning uteblir politiska förslag som kommer göra skillnad på riktigt. Vi behöver fler utbildade kollegor, vi behöver en bättre arbetsmiljö och vi behöver högre löner.

Överlåt beslut om undervisning till oss som är utbildade och erfarna i stället för att ta klickvänliga beslut. Skolfrågan brukar vara politikens heta potatis, men drivkraften borde istället vara att skapa de bästa förutsättningarna för lärarna. Att ge varje lärare förutsättningar att nå sin fulla potential så att vi kan göra detsamma för våra elever.

Vi, lärare och skolledare, är beredda att ta vårt ansvar – vi räknar med att ni som är våra förutsättningsgivare och arbetsgivare tar ert. 

Effekten av en lärares arbete kan mätas på många olika vis. I hur många elever som når godkänt till exempel, eller hur föräldrar väljer att skatta skolan i en utvärdering. Men faktum är att lärareffekten sträcker sig längre än så. Varje elev som lämnar skolan för att delta i samhällsbygget gör det med den kunskap, trygghet och självkänsla som undervisningen i skolan gett dem. Det arbete som vi lärare utför i skolan skapar ett värde för hela samhället och är en långsiktig investering för varje elev. 

Därför behöver vi en politisk ledning i vår kommun som satsar på lärareffekten och säkrar rätt förutsättningar för lärarkåren och gör läraryrket attraktivt – det är så vi garanterar Sveriges fortsatta utveckling och välstånd.

Snart börjar en ny mandatperiod och vi ber er att sätta lärareffekten först. Vi måste satsa på konkurrenskraftiga lärarlöner, rensa i arbetsbördan och styra upp möjligheterna till karriär- och kompetensutveckling för att få fler kollegor. Vi, lärare och skolledare, är beredda att ta vårt ansvar – vi räknar med att ni som är våra förutsättningsgivare och arbetsgivare tar ert. 

Johanna Holmström, ordförande

Lars Wallin, vice ordförande

Lärarförbundet Örnsköldsvik

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons