Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Peter Franke: Vågar S bli tillräckligt gröna?

Annons

Omvalda SSU-basen Philip Botström vill att socialdemokratin ska visa att deras röda dröm också är grön. Socialdemokraterna måste bli Sveriges främsta klimatrörelse om intresset för partiet ska öka bland de unga väljarna, hävdade Botström i sitt tal vid kongressen i Karlstad.

Ja, nog har Socialdemokraterna en del att ta tag i för att öka attraktiviteten bland förstagångsväljarna. Ungdomsgenerationen har i val efter val vänt ryggen åt partiet, som inte betraktas som nydanande och lockande.

Vid riksdagsvalet 2002 röstade 30 procent av förstagångsväljarna på S, i valet i höstas bara 20 procent. I EU-valet blev S bara fjärde största parti bland de unga. Moderaterna, Miljöpartiet och Centerpartiet lockade fler.

Statsvetaren Jenny Madestam säger till Expressen att det står ”ett skimmer av gubbighet” runt partiet och valresultaten bekräftar det. SSU-kongressens recept för att få bort gubbigheten är en tuff förbudspolitik.

Nyförsäljningen av fossildrivna fordon bör förbjudas redan 2025, fossila bränslen ska förbjudas från 2030, beslutade kongressen med en svag majoritet. Ungdomsförbundet vill dessutom ha ett förbud mot flyg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö.

Förbud känns ganska gubbigt, ekonomiska styrmedel är mer framgångsrika och effektiva. Bilindustrin satsar nu enorma summor på elektrifiering. Förhoppningsvis blir elbilarna billigare och batterierna effektivare när konkurrensen hårdnar. Kan staten genom bonus malus göra det billigare att köra på el och dyrare att köra bensin- och dieselbilar går förändringen snabbare.

Partiledaren Stefan Löfven tror inte heller på förbud. Han vill i stället göra det lätt att göra rätt och att den enskilde inte ska få ta smällen. Men hur vi i den rika västvärlden ska klara av klimatkrisen utan att ta några individuella smällar är att sprida dimridåer.

Det krävs en radikal omställning och ett annat sätt att leva. Till exempel genom att äta mindre kött, inte köra bil i onödan och dra ner på klädinköpen och flygresorna.

Botström och Löfven borde lyssna på söndagens Sommarpratare i P1. Professorn i meteorologi Michael Tjernström levererar en rad beska sanningar. Vi står inte inför en klimatkris utan inför en samhällskris, orsakad av oss människor, enligt den erfarne klimatforskaren. Tjernström är en av experterna som Greta Thunberg enträget uppmanar politikerna att lyssna till.

Lösningen på samhällskrisen kräver radikala globala överenskommelser och Tjernström saknar politiskt ledarskap både globalt och i Sverige. Politiker som stöttar protestropen mot en för hög bensinskatt avfärdar han som rena och skära populister.

Tjernström konstaterar att de som bor i Stockholms län kör mest bil av alla i landet, trots en väl utbyggd kollektivtrafik. Det är ohållbart och han föreslår en höjning av bensinskatten med fem kronor litern. Pengarna som staten får in skulle sedan gå till att underlätta livet i glesbygden, där bilen ofta är den enda möjligheten att ta sig fram.

Hur en sådan reform skulle se ut har Tjernström som opolitisk klimatexpert naturligtvis inget svar på. Det är ändå omtumlande att tänka tanken. Så grön och djärv är ingen SSU:are eller socialdemokrat i dag, men det kanske de borde vara.

Peter Franke

Annons