Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Peter Franke: När skolan blev en vinstmaskin

Annons

Academedia är Sveriges största friskolekoncern och använder nu skolpengen för att utbilda de egna eleverna till ambassadörer för företaget. De ska värva nya elever till Academedias skolor. Se där – ytterligare ett bevis på ett skolsystem som spårat ur.

Det är mycket som har gått snett i den svenska skolan. Kommunaliseringen, friskolorna, skolpengen och det fria skolvalet gör att skolan idag misslyckas med sitt viktigaste uppdrag: Att se till att kompensera ojämlika förutsättningar och ge alla barn rätt till en bra skola.

Istället har vi fått en växande segregation, en stigande ojämlikhet, en allvarlig lärarbrist och ett individuellt lönesystem som slår sönder samhörigheten i lärarkollegiet. Det görs trots detta storartade insatser av skolledare och lärare för att lösa problem och ge barnen goda kunskaper.

Ingen annanstans i världen kan riskkapitalbolag tjäna pengar på att bedriva skattefinansierade skolor. OECD och flera andra har varnat för att det ger en ojämlik skola och att skolföretagen plockar russinen ur kakan.

Nu är friskolornas affärsmodell skyddad de närmaste åren av januariavtalets skrivning om att vinster i välfärden inte får ifrågasättas. Det gör att de vågar ta ut svängarna ännu mer.

Academedia driver 142 gymnasieskolor i hela Sverige. Ju fler elever de kan locka till sig desto större blir vinsten. De jobbar för att lärare ska bli delägare och erbjuder dem till och med lån för att köpa konvertibler som sedan kan omvandlas till aktier.

Men hur påverkas lärarrollen om de ständigt ska tänka på hur deras agerande påverkar företagets ekonomi? Hur oberoende blir de i betygssättningen, som är myndighetsutövning som nu överlåtits till aktiebolag vars primära mål är största möjliga vinst?

Det är ingen slump att en ny rapport från Skolinspektionen visar att lärare på friskolor är generösare när de rättar nationella prov. Eller att de flesta studier visar att friskolorna gärna delar ut glädjebetyg. Det är bra marknadsföring.

Academedia annonserade tidigare i höstas efter en marknadskoordinator med uppdraget ”att bearbeta vårdnadshavarna under hela resan – från beskedet att man väntar barn till att barnet börjar i gymnasiet”.

Efter kraftiga protester fick de dra tillbaka annonsen. Budskapet blev alltför magstarkt när det framfördes på det sättet, men affärsidén är fortfarande den samma.

Nu berättar DN om hur företaget skickar sina egna 16-åriga elever på två dagars ambassadörsutbildning på en konferensanläggning på Bosön på Lidingö. Academedia använder skoltid och skolpengen till detta. Eleverna ska sedan påverka sina kompisar som går på högstadiet att söka till Academedias skolor.

Det är inte bara tveksamt sett till marknadsföringslagen, som inte tillåter reklam riktad till personer under 18 år. Det är också moraliskt förkastligt att använda skolbarn som reklamförmedlare.

Det strider rimligen också mot läroplanen. För vilka kunskapsmål uppnår eleverna när de får i uppdrag att se till att ägarna får ännu mer än de 635 miljoner kronor de gjorde i vinst förra läsåret?

Det blir smått absurt om det här får passera obemärkt. Det borde även liberaler och centerpartister inse.

Peter Franke

Peter Franke är politisk redaktör på socialdemokratiska Värmlands Folkblad och gästkrönikör på ledarsidan