Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

På tidsresa i garaget

82 olika fordon visas i Magasinetgaraget på den traditionsenliga motorshowen 1 maj. Det blir en resa tillbaka i tiden.

Annons

1950-talet är dominerande bland bilarna med vackra namn som Chevrolet Impala och Pontiac.

Den motorintresserade ser vilken typ och årsmodell bilen, motorcykeln eller mopeden har, men för den som inte är namnkunnig finns det upplysande skyltar.

Det är färggrant, nypolerat och kromat, fina detaljer och oändligt många renoveringstimmar nerlagda. Henrik Nordenståhl från Ljusdal ställer ut sin svarta Chevrolet Nova från 1970.

– Det är en streetracebil i grunden. Den kommer från Texas och jag har haft den sen september. Jag har rivit den i molekyler och jobbat all ledig tid.

Men alla fordon är inte renoverade. Pia Jantunen från Bollstabruk har bara bytt ventilkåpor på sin Mercury från 1950 sedan hon köpte den i höstas.

– Jag mekar inte längre. Den är underbar att köra men jag ska sänka den, säger hon.

Man kan fika på Pink Ladies café, köpa godis och kläder, prova att köra drifting i simulator eller se rockabillydans med Rockatjejs från Åsele.

Swedish Hot Rod Association Örnsköldsvik, SHRA, arrangerar motorshowen. Nära 1 300 besökare kommer under dagen.

Varför är du här?

– Det är en tradition sedan 10-15 år tillbaka, säger Daniel Königsson.

SHRA:s räddningsteam visar den brandsläckarbestyckade fyrhjulingen med bogserlina och första hjälpen som finns med vid olika motortävlingar.

– Jag åker ut var tredje repa ungefär, det är alltid någon som har tappat en mutter, säger Mats Karlsson.

En annorlunda bil har Micke Liljeholmen från Umeå.

– Det är en 28-årig pojkdröm som gick i uppfyllelse förra sommaren, säger han om sin DeLorean DMC-12 från 1982 med dörrar som öppnas uppåt.

– Den hade stått still 23 år i ett garage och var i nyskick. Men bensintank och bensinpump fick jag byta, alla packningar sprack när jag körde den och så har jag sänkt den.

– Det finns 51 exemplar i Sverige och 21 som körs. Vad jag vet är jag ensam i Norrland att köra den, säger han.