Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Örnsköldsviks flygplats hotad

Bromma flygplats hotas av nedläggning – vilket i en förlängning också hotar Örnsköldsviks flygplats.

Bromma är landets tredje största flygplats med över två miljoner passagerare varje år. Nu spekuleras i att flygplatsen kan stängas vid ett maktskifte i höstens val.

Såväl Miljöpartiet som Vänsterpartiet vill stänga och istället bygga bostäder och arbetsplatser.

– På tre års varsel kan vi lägga ned Bromma, sanera marken och börja bygga, har Miljöpartiets oppositionsborgarråd i Stockholm, Daniel Helldén, sagt i en DI-intervju.

Socialdemokraterna har inte klart deklarerat att Bromma blir kvar och många tror att de kan få svårt att stå emot i förhandlingar med stödpartierna efter valet.

Bromma är ett viktigt nav för många orter ute i landet och tio oroliga kommunalråd – bland annat Lennart Holmlund (S) i Umeå – har skrivit under ett öppet brev i Dagens Samhälle där de konstaterar att 24 000 jobb hotas om flygplatsen läggs ned.

Arlanda skulle inte klara av att överta all trafik från Bromma. Allrahelst som det kan bli förbjudet att flyga över Upplands Väsby från 2018, vilket skulle innebära att kapaciteten på Arlanda i högtrafik minskar med 40 procent. En fjärdedel av start- och landningstiderna (slottider) under högtrafik skulle försvinna.

Det är ingen trafik mellan Örnsköldsvik och Bromma, men ett avsevärt ökat tryck på Arlanda skulle antagligen innebära att Höga Kusten Flyg – enda flygbolag som trafikerar Örnsköldsvik – skulle få svårt att få start- och landningstider i högtrafik.

Det vill säga skulle affärsresenärerna, som bär flygbolaget och flygplatsen, inte kunna flyga från Örnsköldsvik – och utan dem klarar sig inte flygplatsen.

Till skillnad mot sina kollegor, de som skrivit under det öppna brevet i DI, är Örnsköldsviks kommunalråd Elvy Söderström (S) inte orolig över Brommas framtid.

– Med den vilja och den insikt som finns, känner jag mig trygg. Bromma är viktigt och har tillstånd.

Däremot uttrycker Elvy Söderström viss oro över den situation som kan uppstå om en fjärdel av de bästa start- och landningstiderna försvinner från Arlanda 2018.

Även i det fallet kan det bli svårt att konkurrera för Örnsköldsvik och Höga Kusten Flyg.

– Den stora frågan är Arlandas miljötillstånd. Det är väldigt viktigt att situationen där blir löst, säger kommunalrådet.

Jan-Olof Backman, ordförande i Höga Kusten Flyg, är inte särdeles orolig i dag.

– Det är ju inte bara att besluta, utfasningsperioden skulle bli väldigt lång. Jag tippar på fem år.

– Vi har våra slottider på Arlanda och man kan inte bara ta bort dem.

Backman menar att det till och med kan bli så att Höga Kusten Flyg och Next Jet (som ägs av det förstnämnda bolaget) i slutändan kan bli vinnare.

– Vad händer med SAS och Norwegian? Hur länge kan man ha miljardförluster?

– Allt ligger långt fram i tiden och i dag är jag i stället glad över att vi utökar till två turer per dag från Örnsköldsvik under högsommaren.