Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skrotbilsförslaget slår mot bilentusiaster

/
  • Patrik Nordlund i Örnsköldsvik är en av många bilentusiaster i Örnsköldsvik som kommer drabbas av det nya skrotbilsförslaget.
  • Patriks renoveringsprojekt är en Ford Range Wagon från 1954 som importerats från USA. Han har jobbat med bilen i flera år, och beräknar ha den klar till våren.

Naturvårdsverket fick i uppdrag att utreda hur gamla bilar och bildelar tas om hand.
Utredningen är klar och nu har åtgärdsförslaget kommit.
Förslaget kan innebära att bilentusiasters verksamhet blir olaglig.

Annons

Det nya förslaget från Naturvårdsverket innebär att det bara är auktoriserade bilskrotar som har rätt att plocka delar av bilar, och att inga bilar får stå oanvända längre än ett år.

Lagändringens syfte är att komma tillrätta med illegala bilskrotar, och de tiotusentals övergivna bilar som hittas i Sverige årligen. Förslaget innebär att privatpersoner inte kommer kunna skrota sina bilar hemma och att det bara är godkända bilskrotsfirmor som får ta hand om gamla bilar.

Förslaget slår hårt mot de som mekar som hobby och till exempel renoverar gamla bilar. Det blir alltså olagligt att ha en bil avställd i sitt garage för att renovera eller plocka reservdelar ifrån under en längre tid än ett år.

Går förslaget igenom innebär det att kommunerna kan ges möjligheten att tvinga fordonsägare att sluta med sin hobbyverksamhet, det innebär att renoveringsobjekten blir olagliga när tidsgränsen om ett år överskrids.

Patrik Nordlund i Örnsköldsvik är en av många bilentusiaster i Örnsköldsvik som kommer drabbas av förslaget.

– Det här förslaget gör att min hobby blir olaglig, säger Patrik Nordlund.

Patriks renoveringsprojekt är en Ford Range Wagon från 1954 som importerats från USA. Han har jobbat med bilen i flera år, och beräknar ha den klar till våren.

– Det har varit mycket arbete med den här bilen. Jag letade till exempel i tre år efter en bakskärm, och då sökte jag på e-bay varje dag. Jag har lagt ner oerhört mycket arbete då bilen var sämre än jag trodde, säger Patrik Nordlund.

Just nu ligger Naturverkets rapport med remissyttranden hos regeringskansliet för behandling. Frågan är om förslaget går igenom.

– Det måste bli ett omtag i frågan, säger Patrik Nordlund.

Mer läsning

Annons