Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Om tio år har Västernorrland bra vägar”

ÖRNSKÖLDSVIK. Han är näringsminister och boss för det överlägset största departementet med åtta ”ministerport-
följer”. Ständigt i hetluften och attackerad i medierna.
ÖA:s Ulf Häggqvist har mött Björn Rosengren, eller ”Grodan Björn”, som en av kvällstidningarna elakt döpte honom till härförleden.
Fast affärer och grodor vill 60-åringen (i morgon!) ogärna
tala om.
Däremot talar han gärna om skogsindustrin och Väster-norrland.

Annons

Hejsan Björn, vad har du gjort hittills i dag?
Det har varit beredning inför nästa
regeringssammanträde. Jag har haft planeringssammanträde med min stab, träffat folk från Gimo och diskuterat en företagsnedläggning.
Sedan flög jag upp hit till Örnsköldsvik för trafiksäkerhetskonferensen.
Jag förstår att du har fullt upp, som näringsminister och boss för det överlägset största departementet.
Ja, jag har åtta ministerportföljer och är ansvarig för de statliga bolagen, och bara det är en mycket stor fråga. Värdet på de statliga bolagen är 500 miljarder, vi har 225 000 anställda, omsättningen är 225 miljarder per år och vinsten 25 miljarder. Staten äger och förvaltar ungefär 25 procent av landets företag, och det tar mycket tid.
Och du är ansvarig för allt detta...är det verkligen möjligt att vara insatt i allt?
Det är en bra fråga.
Tackar. Så...?
Det har att göra med att man vill greppa flera områden.
Ta exempelvis regionalpolitiken, det absolut viktigaste för den är bra kommunikationer, därför har vi den här integreringen.
Det här kommer att ske i alla länder, att vi får mer och mer integration. Att man inte har expertdepartement, inte bygger vägar utan att tänka på dess funktion.
Ja, jo, men jag tänkte mer på dig som person, som bär omkring på åtta portföljer och ska kunna så mycket!
Du får väl testa mig... Men det är klart att jag inte kan allt i detalj, det handlar om att ha ett helhetsgrepp, att se sambanden.
Sedan har jag ju varit landshövding och det är också ett sektorsövergripande jobb.
Nå, skogsindustrin som är så viktig för oss vad kan du om den?
Jag är ganska väl insatt i skogsindustrin och dess problem.
Och vilka är de?
Kommunikationerna. Dåliga vägar;
vägarna är stängda under vintern, tjällossningen.
Det är samma vägkroppar i dag som på 50-talet, fast med ny beläggning. Och i dag kör man med betydligt tyngre lastbilar än på den tiden.
Det som händer är att vägkroppen inte orkar frigöra sig från vattnet, det ligger kvar och så kommer då tjällossningen, det fryser och spricker.
Det där kan du ju!
Javisst, jag har jobbat på Vägverket också. Dessutom är jag ingenjör till professionen, om än inte vägingenjör.
Du känner uppenbarligen till Västernorrlands problem?!
Ja, Västernorrland har väldigt stora problem, både strukturellt och när det gäller kommunikationerna.
Västernorrland är ju också ett genuint basindustrilän med stor skogsindustri.
Gör du någonting åt våra problem?
Vi gör väldigt stora satsningar på
vägarna, framförallt på drift och underhåll. Vi avsätter nu 17 miljarder och senare 87 miljarder. Vi satsar väldigt mycket och de pengarna hamnar framförallt i skogslänen.
Vi mer än fördubblar satsningen på
vägarna.
Ja, men jag är inte så säker på att alla tycker att det räcker...
Det har jag respekt för. Men skulle vi lägga ännu mer pengar skulle vi ändå inte klara av att göra mer. Det finns inte entreprenörer, det finns inte resurser. Priserna skulle bara gå upp.
Det kommer att ta tid, men det har aldrig gjorts så stora satsningar som nu.
Tid...n-ä-r har vi bra vägar i Västernorrland?
Tio år kommer det att ta, innan vi klarat ut vägnätet för industrin och andra viktiga vägar i skogslänen.
Är det ett löfte?
Vi har ju fördelat pengarna nu, det är bara att hoppas att ingen ändrar på beslutet.
Du kritiseras ofta, med tanke på din bakgrund, för att du favoriserar Norrbotten. Kommentar?
Du får ringa och fråga norrbottningarna vad dom tycker!
Det ligger ingenting i kritiken alltså?
Nej, det anser jag inte. Men ta vägarna, där jag satsar mest pengar. Det gynnar skogslänen och därmed även Norrbotten. Men det gynnar ju ännu mer Västernorrland, som har de största problemen med vägarna.
Men kan du ändå inte ha ett jävsproblem, som före detta landshövding i Norrbotten och ordförande i det socialdemokratiska partidistriktet i länet?
Jag kan förstå tanken, jag är ju minister i sådana frågor som berör skogslänen.
Samtidigt kan man ju säga att det är en oerhörd fördel med en minister som har erfarenhet från just skogslänen, som jobbat direkt med deras problem.
Något annat. Med tanke på alla dina portföljer och alla områden du är ansvarig för, kanske det inte är så konstigt att du ofta hamnar i blåsväder?
Jag tycker inte att jag hamnar så ofta i blåsväder, men det händer ju.
Det handlar väldigt mycket om att jag har så många frågor som berör människor direkt vägar, arbetsmarknad.
Och i och med att jag har så många roller så blir jag kritiserad som om jag vore tre eller fyra personer.
Jag gjorde en sökning på Björn Rosengren i ett stort textarkiv, och hittade 3500 artiklar sedan 1990 Jag kan säga att det var betydligt fler rubriker av modellen Ny groda av Rosengren än Bra, Björn.
Det där är lite orättvist. Men jag befinner mig ju också i ett fält där man kritiseras. Regeringen regerar och oppositionen kritiserar.
Du är ofta inblandad i affärer?
Det där förstår jag inte. Jag kan räkna upp några affärer...och som minister är det Norge-affären. I övrigt kan jag inte påminna mig någon.
Men det har varit en del tidigare...?
Jo, men det är ju en helt annan sak. Vad jag gjorde för tio eller femton år sedan...det är respektlöst tycker jag. Tänk om jag skulle rota i ditt liv, vad du gjorde för tio-femton år sedan. Då skulle det nog bli många rubriker.
Usch, ja. Men du och Mona Sahlin, ni kommer alltid igen, ni måste vara överlevnadskonstnärer!
Antagligen är det så att det vi gjort inte är så farligt. Hade det varit så farligt som rubrikerna sagt hade vi nog aldrig kommit igen.
Det är medias bild, dom som taggar upp.
Kan man skjuta det ifrån sig?
Vill man någonting inom politiken måste man slåss för det.
Man får välja här i livet.
Försöker man göra någonting får man ta debatten och stå för det man gör. Då blir kritiken starkare än om man inte säger någonting och går och gömmer sig.
Har du någonsin tänkt tanken nu får det vara nog, nu tar jag ett jobb inom näringslivet och får lite lugn och ro?
Det har hänt. Men samtidigt är det här det bästa jobbet man kan ta.
I morgon fyller du 60, men du verkar inte vara på väg att trappa ned direkt. Nu ska du ju in i riksdagen också!
Jajamen. Jag började min politiska karriär när jag var 57. Sedan dess har jag lyckats bli minister för ett stort departement, komma in i partistyrelsen, bli partidistriktets ordförande i Norrbotten och hamna som första namn på länets riksdagslista.
Jag tycker jag lyckats ganska bra på tre år!
Snabbt jobbat!
Jag är lite stolt över det. Inte över att jag lyckats få de här positionerna, utan att jag som äldre lyckats. Att det går.
Det finns i samhället en naivitet...att man inte är någonting om man är äldre att man som min son brukar säga är hjärndöd om man är över 40.
Men det ä-r ju inte så.
Människor kring 60 bär på mycket stor kunskap och erfarenhet, som samhället många gånger missar.
I det perspektivet är jag stolt över vad jag gjort.
Hade jag varit runt 25 hade jag inte tyckt det varit så märkvärdigt.
Men att snarast trappa upp när man ska fylla 60...?
Jag vill göra det. Människor orkar längre än man tror. Människor i dag blir ju både 70, 80 och 90 år.
I princip kan jag vara aktiv i 20 år till, i alla fall 15.
Så vad gör du om tio år?
Det vet jag inte.
Jag säger som min mamma sa, är man frisk har man många önskningar, är man sjuk har man bara en.
Hur ser Sverige ut om tio år?
Min vision är att vi har ett mer jämlikt land, en vård som fungerar bättre, en skola som fungerar, att vi har bra vägar.
Att Botniabanan har förlängts med Norrbotniabanan och att vi kan åka tåg till Finland och Murmansk.
Redan om tio år?
Nja, det tog 19 år innan byggandet av Botniabanan kom igång. Det tar tid. Det är planering, mycket hänsyn ska tas till olika miljöer...fågelområden.
Kan du bli frustrerad över att det tar så lång tid?
När det gäller infrastrukturinvesteringar kan jag faktiskt bli det. Att vissa miljöprövningar och överklaganden tar så lång tid. Jag tycker att vissa överklaganden kan ifrågasättas.
Men så är ju den demokratiska ordningen.
Tack då för...
Vill du inte veta vad jag tycker är bäst med Örnsköldsvik?
Jo, hemskt gärna!
Att det är väldigt vackert här.
Att Modo vann SM-silver.
Elvy Söderström.
Att ni har väldigt bra företagsamhet här. Jag tror att det har samband med den frireligiösa prägeln på staden, precis som i Piteå som jag har erfarenhet av.
Intressant iakttagelse, tack för intervjun!
Tack själv.

ULF HÄGGQVIST

Mer läsning

Annons