Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lotsbåt åker massabåt

ÖRNSKÖLDSVIK. Lotsbåten från Dockstavarvet ska levereras till danska Farvandsvæsenet.
Men januariisen stänger sjövägen. Så båten får åka båt till Danmark.

Annons

Under 1990-talet levererade Dockstavarvet ett 15-tal båtar till den danska lotsverksamheten och Farvandsvæsenet. Nu är det dags för danskarna att förnya sin flotta.
Vi har en order på två båtar och option på ytterligare sex. Den hoppas vi att de ska utlösa nu i vår, säger Håkan Wedin, projektledare för lotsbåtsordern vid Dockstavarvet.
Lotsbåtarna är på 20 ton vardera. De är 14 meter långa och gör 23 knop.
Varje båt är värd 8,5 miljoner kronor. Skulle även optionen utlösas senare blir ordern till Danmark värd totalt 68 miljoner kronor.

SKEPPAS MED MASSABÅT
Den första levererades i september förra året. När det nu är dags för leverans av båt nummer två, gör isläget det omöjligt att köra ner den sjövägen.
Det var en liten chansning, men den höll inte. Därför fraktar vi ner den med båt istället, säger Håkan Wedin.
I går förmiddags kördes lotsbåten med bil på båtvagn från varvet i Docksta till kajen i Hörneborg. Härifrån skeppar Domsjö Fabriker iväg sin pappersmassa och härifrån åkte lotsbåten iväg med massabåten Harmon igår kväll.
Harmon ska till Tyskland med sin last av 3 320 ton pappersmassa, men gör en avstickare till Århus på Jylland med danskarnas lotsbåt.
Går allt enligt planerna är man framme i Århus vid lunchtid på söndag.
Eftersom vi inte kunde köra ner båten måste vi göra provtursprogrammet där. Leveransdagen är satt till 31 januari.

UPPVÄRMT DÄCK
Lotsbåten ska tjänstgöra vid Rödby-Puttgarden, där båttrafiken är intensiv. Den kommer att ligga i Gedser på ön Falsters sydspets och ersätta en lotsbåt som Dockstavarvet levererade i mitten av 1990-talet.
De byter ut sina äldre båtar och låter dem gå där trafiken är mindre intensiv. De här lotsbåtarna går 2 500 timmar per år, säger Håkan Wedin.
Den lotsbåt danskarna beställt har aluminiumskrov och specialdesignat däck.
Vi har gjort konstruktionen på däckshus, maskineri och annat utifrån danskarnas speciella önskemål. Bland annat är däcket och räcket där lotsen ska stå uppvärmt, så att det inte kan isas ner. Vi har också fått ner bullret i styrhytten så det klarar de hårda danska kraven på maximalt 65 decibel.
Båten är gjord för en mans besättning, plus de lotsar som åker med.

PER EURENIUS

Mer läsning

Annons