Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kritik mot Höga Kusten Flyg

/
  • För fem år sedan genomförde Höga Kusten Flyg sin första resa mellan Örnsköldsvik och Stockholm/Arlanda. Efter ett par förlustår har det vänt till vinstsiffror för företaget.
  • Höga Kusten Flygs ordförande Jan-Olof Backman gläds åt att företaget redovisar vinst för tredje året på raken.
  • BAEs kommunikationsdirektör Ola Thorén tycker att Höga Kusten Flyg ska se över både tur- och prislistan.
  • Höga Kusten Flyg.

Höga Kusten Flyg har gjort en lyckosam resa.

Stora minussiffror har vänts till årliga vinster på flera miljoner kronor.

Men det är inte alla som är nöjda med företaget.

Annons

– Vi är inte nöjda med Höga Kusten Flygs priser och tidtabell, säger Ola Thorén, kommunikationsdirektör på BAE Systems Hägglunds.

Flera stora företag i Örnsköldsvik som allehanda.se varit i kontakt med säger att de tycker att flygpriserna är för höga. När de jämför med att resa från exempelvis Umeå finner de stora skillnader till Västerbottens fördel.

Trots att det är betydligt längre till flygplatsen i Umeå väljer en del Örnsköldsviksföretag att låta sina anställda resa från Umeå.

Så långt har dock inte BAE Systems gått.

– Nej, vi är inte där. Snarare verkar vi för att hålla ihop gruppen av företag i Örnsköldsvik så att inte ännu fler ska välja Umeå före Örnsköldsvik, säger Ola Thorén.

Icke desto mindre är BAE Systems kommunikationsdirektör kritisk till Höga Kusten Flygs agerande.

– Det är inte så konstigt att de kan redovisa rejäla vinster när de håller de här priserna. De gör övervinster på resenärerna. Jag undrar också hur de resonerar när de köper ett olönsamt företag. Innebär det att biljettpriserna i Ö-vik blir ännu högre?

Har ni sagt till Höga Kusten Flyg vad ni tycker?

– Ja, visst har vi det. Svaret är att de tar ut vad det kostar dem att hålla igång företaget. På uppdrag av företagen i Ö-vik har även Industrigruppen varit på Höga Kusten Flyg.

Finns det något annat företagen kan göra?

– Om flera företag går ihop så borde vi kunna påverka Höga Kusten att se över både priserna och tillgängligheten. Det är bra med en flygplats nära Örnsköldsvik, och vi är tacksamma om vi slipper skicka våra medarbetare till Umeå tidigt på morgnarna för att komma iväg till Stockholm.

Även på Bosch Rexroth i Mellansel finns synpunkter på Höga Kusten Flyg.

– Jag skulle tro att alla företag som reser vill ha det så bra som möjligt. Vi har lämnat diverse synpunkter på tidtabellen. Det händer lite för ofta att våra medarbetare blir kvar i Stockholm i stället för att kunna ta sig hem. På det förlorar vi självklart både tid och pengar, säger företagets koordinator Björn Näslund.

– När det gäller priserna så kan vi konstatera att de ligger högt, och det har vi givetvis också påpekat för dem. men det är litet bolag som ska få det att gå runt. Klarar de inte det så finns det snart inget bolag. Vår grundinställning är att stå bakom Höga Kusten Flyg så långt det går.

Näslund fortsätter:

– När vi är i kontakt med Höga Kusten Flyg i de här frågorna så får vi till svar att priserna är kopplade till deras kostnader. Det flygråd som är under bildande ska förhoppningsvis bidra till att vi fortsätter att diskutera de här frågorna, så att så många som möjligt kan vara nöjda.

Mer läsning

Annons