Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

KO kräver besked i utdragen BIG-härva

ÖRNSKÖLDSVIK. Många väntar på ett livstecken från hemelektronikföretaget BIG.
Tusentals kunder väntar på pengar.
Och Konsumentsombudsmannen väntar på svar om varför dessa pengar dröjer.

Annons

I BIG:s reklamkampanj 1991 utlovades att alla som köpte varor skulle få köpesumman tillbaka efter tio år, om de skickade in ett återbetalningscertifikat.
Men trots att tio år nu gått och många konsumenter uppfyllt villkoren har löftet inte infriats.
Många kunder har hört av sig till oss, berättar Marianne Blomquist på Konsumentverket. Sedan vet jag också att det är många som hört av sig till respektive lokala konsumentvägledare.

FÄLLDES 1991
De som 1991 handlade i BIG-gruppens butiker fick ett så kallat återbetalningscertifikat som skulle skickas in mellan den 15 oktober och den 15 november förra året. Återbetalningen skulle sedan ske senast den sista december 2001, enligt certifikaten. Villkor för återbetalningen var att certifikatet då inte fick vara vikt eller skadat.
Redan för tio år sedan, när de körde den här reklamkampanjen, blev den fälld av marknadsetiska rådet, berättar Marianne Blomquist.
Varför fälldes den?
Bland annat för att den innehöll för dålig information, men också för att certifikatet inte fick vikas och för att kunderna hade en månad på sig att skicka in det efter tio års väntan.
Många arga konsumenter har hört av sig till kommunernas konsumentvägledare. Trots att de uppfyllt villkoren har de ännu inte fått några pengar. Pengar som borde ha utbetalats per check senast sista december förra året.
Konsumentverket har nu begärt att de berörda företagen uppfyller sin del av åtagandet.
Brev har gått till L-E Gefvert, OnOff och BIG (Bättre Inköp i Grupp AB). Merparten av BIG-gruppen blev under 90-talet uppköpt av OnOff. Brev har också gått till Öhrlings Pricewaterhouse Coopers, som åtog sig ansvaret för granskning och kontroll av den utlovade återbetalningsgarantin.

"LITE SKUMT"
L-E Gefvert, som tagit på sig att ta emot alla anspråk och förmedla dem till rätt försäkringsbolag, hänvisar i övrigt alla förfrågningar till ett särskilt call-center.
Den information som ges därifrån ger inte betryggande besked om att återbetalning verkligen kommer till stånd, anser Konsumentverket.
Det är skandal att BIG inte uppfyllt löftet till konsumenterna och att utbetalningarna dröjer. Om inte försäkringsbolagen kan betala är det säljaren eller den som trätt i säljarens ställe som bör ta ansvaret, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Att många kunder är oroliga för att inte få tillbaka sina pengar får vi på Örnsköldsviks Allehanda bevis för i stort sett varje dag.
Jag har ringt massor med olika telefonnummer och är det så att någon svarar så blir jag hela tiden hänvisad. Det är aldrig någon som kan ge mig ett svar, säger en uppretad och besviken kund. Jag börjar tro att jag aldrig kommer att få mina pengar.
Även Marianne Blomquist är osäker på vad som nu kommer att hända:
Jag håller med om att det här är lite skumt, säger hon. Men vi får se vad som händer, och det ska bli intressant att se vilka svar vi får på våra brev.

HASSE TAVÉR

Mer läsning

Annons