Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kännemärket kvar

ÖRNSKÖLDSVIK.Örnsköldsvik kommer att få sitt främsta kännemärke utåt, hoppbackarna, förstärkta i samband med att Botniabanan byggs.
Arkitekt Per-Eddie Bjuggstam har sagt att Paradiskullen är stadens främsta offentliga ”möbel” och allt tyder nu på att denna kommer att bli ännu mera framträdande.

Annons

Under helgen har Internationella skidförbundet godkänt den nya 90-metersbacken. Den kommer att dras en bit längre in i berget rakt bakåt från stadens centrum räknat och delvis sprängas in i berget. Idén kommer från IF Friska Viljor som upptäckte att både tornet och underbacken är uppbyggda på betongpelare och att markkontakten är dålig. FV började fundera på att dra backen bakåt i stället.
Vi har räknat på detta och funnit att det är ekonomisk bärighet i förslaget, säger projektledaren Sigfrid Lindström, Botniabanan AB. Vi har funnit att det i varje fall inte blir dyrare att bygga på det sätt som nu är aktuellt än att bygga nya backar i 45 graders vinkel närmare slalombacken.

ÖVERRASKANDE VÄNDNING
Ärendet har därmed tagit en överraskande vändning. Kommunstyrelsen har redan sagt ja till det helt nya läget och till att riva nuvarande backar och trädplantera området. Nu är det ett överspelat beslut.
Vi är glada över att det här ser ut att vara möjligt, säger Bo Grimholm, Örnsköldsvik, aktiv inom FV och ledamot i Svenska skidförbundets backhoppningskommitté.
Än återstår detaljlösningar men det ser mycket lovande ut. Bland annat måste vi förhandla med Botniabanan AB om avbrottsersättning under den tid vi inte kan använda stora backen.
Bo Grimholm räknar emellertid med att det är frågor som går att lösa.
Botniabanan AB förefaller att ha samma inställning.

HAR BRÅTTOM
Sigfrid Lindström säger att Botniabanan AB räknar med att ta in anbud på att bygga de mindre backarna redan under våren så att de kan stå färdiga hösten 2002. Projekteringen har redan visat att det inte blir praktiskt möjligt att bygga ihop 90-metersbacken och 70-metersbacken som fallet är i dag. I stället är en kompromisslösning på väg som går ut på att 70-metersbacken krymps en aning till en K 60 eller K 52-backe och byggs tillsammans med de mindre backarna uppe vid restaurangen. Ungdomsverksamheten kommer därmed att koncentreras till en helt ny anläggning högt uppe på Varvsberget nästan uppe vid restaurangen.
Belysning eller inte på den nya 70-metersbacken däruppe är en så liten fråga i sammanhanget att
estetiska överväganden får styra, säger Bo Grimholm. Vi måste under alla förhållanden ha belysning för att kunna driva verksamheten på kvällstid.

GEMENSAM ENTREPRENAD
Exakt vad de nya hoppbackarna kommer att kosta kommer troligen aldrig att komma fram. Sigfrid Lindström säger att anbudssumman för småbackarna kommer att bli offentlig.
Däremot verkar det mest praktiskt att infordra anbud på den stora backen tillsammans med stationsområdet. Det blir nog en enda upphandling på dessa objekt. Eventuellt kommer delar av det nuvarande tornet att kunna rivas och återanvändas i det nya tornet litet längre in i berget.
Nya 90-meterstornet blir, enligt preliminära skisser, cirka fem meter högre än det nuvarande.

SVEN LINDBLOM

Mer läsning

Annons