Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Jourcentral och akut - samma väntrum men olika vård skapar förvirring

ÖRNSKÖLDSVIK. Jourcentral och akutmottagning delar väntrum och personal. Verksamheterna är åtskilda men skillnaden är inte lättbegriplig för patienterna. Akuten är till för svårt sjuka och skadade. Jourcentralens doktor tar emot akuta fall när vårdcentraler stänger.

Annons

Det har annonserats åtskilliga gånger, utöver landstingskatalogen med information som skickats till hushållen, med syftet att lära patienter söka rätt vårdnivå.

För tre år sedan köpte landstinget sjukvårdsrådgivning via telefonnummer 89 900, en telefonväxel i Östersund. Trots att sjukvårdsrådgivningen och jourcentralens verksamheter funnits i flera år har patienter svårt att förstå hur det hänger ihop. Det blir inte enklare när akuten och jourcentralen delar väntrum.

Det är svårt att få folk att förstå var man ska söka hjälp och ännu svårare för patienter när samma personal arbetar både på akuten och jourcentralen, säger avdelningschef Gun-Marie Östlund.

Jourcentralen är vårdcentralernas förlängning efter klockan 17.00 på vardagar samt lördagar och söndagar. Där jobbar en familjeläkare. För att få tid hos familjeläkaren måste man kontakta sjukvårdsrådgivningen. Akuten har ingen tidbokning, säger sjuksköterskan Gunnel Sedin med eftertryck.

Det finns patienter som bestämt sig för att uppsöka akutmottagningen även om åkomman inte definitionsmässigt är akut. Väntetiden kan utlösa irritation när timme efter timme går och andra patienter i det gemensamma väntrummet, som kom långt senare, försvinner med en kvarts mellanrum till jourcentralen.

Dessa patienter har bokat tid hos doktorn via sjukvårdsrådgivningen medans de som blir sittande i väntrummet i timtal väntar på akutens doktorer i tron att de då får "bättre" omhändertagande.

Verksamheten förändrades för att ge bättre service till patienterna men budskapet tycks inte nå fram. Akutens personal hamnar i "skottgluggen" när patienters tålamod brister.

Patienter kommer till luckan och har ont i halsen eller ryggen och säger att de måste få komma till doktorn och vi hänvisar till en telefon två meter bort. Patienterna blir mycket missbelåtna men akuten bokar inte läkartid, de måste boka tid via sjukvårdsrådgivningen, säger Gunnel Sedin.

Och de stackars patienter som kommer direkt hit kanske inte får komma till jourcentralen heller för där är läkartiden fullbokad, säger Gun-Marie Östlund.

Jourcentralens doktor skickar svar på prover till patientens vårdcentral, akuten har inte med det att göra. Jourcentralen har funnits i anslutning till akutmottagningens lokaler i ungefär tre år.



EVA GIDLUND

Mer läsning

Annons