Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hamnarbetarna redo ta strid

ÖRNSKÖLDSVIK. På lördagen förenades de fackanslutna hamnarbetarna i ett kombinerat demonstrations- och firartåg genom staden.
– Vi håller fast vid våra krav. Det blir blockad om ingenting nytt inträffar vid måndagens medling, säger förbundsordförande Björn Borg.

Annons

Hamnarbetareförbundets norra distrikt har haft sin årliga konferens i Örnsköldsvik.
På lördagsförmiddagen tågade Hamnarbetareförbundet längs Storgatan under fanorna mot konferenlokalen i Folkan.
Paraden var både en manifestation för den aktuella hamnkonflikten med Domsjö Fabriker och ett glatt firartåg med anledning av förbundets 30-års jubileum.

INGA GODA SKÄL
Örnsköldsvik som konferensort kändes som ett självklart val, säger Hamnarbetareförbundets Björn Borg.
Inga nya argument har hittills kommit fram i diskussionerna om vilka som har rätt att lasta och lossa vid Domsjö Fabrikers kaj.
Om inga synnerligen goda skäl kommer upp vid medlingen på måndag, så kommer blockaden att träda i kraft som planerat på tisdag, säger Borg.
Men några sådana skäl kan han inte tänka sig.
Att Pappers ordförande Sune Ekbåge säger att de har rätt att lasta och lossa, räcker inte för oss, anser Borg.
Och Hamnarbetareförbundet kommer inte att vika sig i frågan, meddelar Björn Borg.

TOTAL ENIGHET
Vi håller fast vid de krav som vi anser vara rimliga: att det är hamnarbetareanslutna som ska utföra lastning och lossning i hamnarna.
Enigheten inom förbundet är total i den här frågan, enligt Borg.
Primärblockaden gäller lastning och lossning vid Domsjökajen, men alla rederier och fartyg som bryter blockaden blir också blockade i andra hamnar.
Men inget hindrar egentligen rederierna att anlita icke hamnarbetareförbundsanslutna stuvare.
Men årets konferens handlade inte bara om Domsjökonflikten.
Enligt ett förslag på hamndirektiv från EU, så skulle hamnar som har en årlig hantering av mer än 1,5 miljoner ton gods att behöva ha obligatorisk kontakt med mer än ett stuveri för att gynna konkurrensen.

OMFATTANDE EU-DIREKTIV
Om det förslaget gått igenom i original, skulle det få konsekvenser för mer än hälften av alla Sveriges hamnar, säger Borg.
Då hade vi sett en mängd konflikter av slaget Domsjö Fabriker Örnsköldsviks Stuveri AB över hela landet. Men den svenska regeringen har ändrat inriktning i fråga om det förslaget, så ordförande Borg är hoppfull.
Ursprungligen kom förslaget för att förbättra sjövägskommunikationerna, och det är en god tanke.
Men det förslaget skulle ha slagit hårt mot Hamnarbetareförbundet, säger Björn Borg. Åsa Sjöberg

REDAKTIONEN

Mer läsning

Annons