Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dement kvinna låg hemma i ren misär

/
  • Efter tre veckor magsjuka hamnade den gamla kvinnan till slut på sjukhus, uttorkad och undernärd. Tio dagar fick hon ligga kvar.

Den gamla och dementa kvinnan ligger magsjuk tre veckor i hemmet – i något som enligt dotterns beskrivning liknar ren misär.
Svårt uttorkad och undernärd hamnar kvinnan till slut på sjukhus.

Annons

Den gamla kvinnan från Örnsköldsvik bor hemma trots att hon har Alzheimers. Hon har hemtjänst. En hemtjänst som inte gjort det den borde göra enligt en anmälan till kommunen från kvinnans dotter.

Mamman ligger magsjuk i hemmet i tre veckor, i en miljö som uppenbarligen utvecklas till ren misär eftersom hon enligt anmälan inte orkar stiga upp:

Hemmet är fyllt av möglig mat stående i pannor.

Kylskåpet är fyllt med matlådor.

Det är mycket otrevligt på toaletten.

Bajsfyllda underkläder, kläder och lakan står i byttor med vatten.

I anmälan undrar dottern varför "inga extra insatser sker trots det uppenbara behov av hjälp" kvinnan har.

Och varför reagerar ingen på hur det ser ut på toaletten, och varför fortsätter matlådorna att levereras?

Via grannar får kvinnans barn veta hur det är ställt med mamman, som inte klär på sig eller går ut. Barnen kontaktar hemtjänst och hemsjukvård, som – fortfarande enligt anmälan – vägrar göra något därför att de anser att kvinnan är magsjuk.

Till slut, "efter mycket bråk med hemsjukvården", lyckas de anhöriga få kvinnan inlagd på sjukhus, svårt uttorkad och undernärd.

Hon får stanna på sjukhus i tio dagar och det konstateras att hennes njurar var på väg att sluta fungera. Detta på grund av att hon fortsatte ta diabetesmedicin, trots att hon inte behövde det på grund av viktnedgången.

"Det kunde tagit hennes liv" skriver dottern. Hon är oerhört kritisk och ställer flera krav på kommunen. Du kan läsa hela hennes anmälan i artikelns faktaruta.

Kommunens medicinskt ansvarig sjuksköterska, Ann-Christian Nordin, konstaterar i ett mejlsvar på anmälan att de beskrivna bristerna är oerhört allvarliga.

Nordin har överlämnat ärendet till Lena Hurtigh, avdelningschef för ordinärt boende i kommunen, som tillsatt en utredning.

– Den ska göras skyndsamt. Det är oerhört viktigt att vi i detalj får veta vad som hänt, säger Lena Hurtigh.

– Innan utredningen är klar kan jag inte ge några kommentarer kring det här ärendet.

"Rent allmänt" menar Lena Hurtigh att det i vissa fall kan vara problematiskt för hemtjänsten.

– Det kan vara så att en som är beviljad hemtjänst vägrar släppa in personalen. Vi kan hamna i situationer där vi är bakbundna.

Kan personalen vägra gå in till någon som är magsjuk?

– Absolut inte. Vi har tydliga och klara rutiner hur vi ska agera i sådana fall.

Anmälaren säger att anhöriga haft problem att komma i kontakt med hemtjänsten. Kommentar?

– Även där finns klara och tydliga rutiner. Det ska finnas telefonnummer till gruppen och till hemtjänstchefen. Vi lämnar oftast ut ett litet häfte till nya brukare, med telefonnummer på baksidan.

– Har det brustit här får utredningen visa det.

Vad sker nu?

– Utredningen ska vara klar inom två veckor. Och vi riggar för möten med hemsjukvården och hemtjänsten. Sedan kommer vi naturligtvis också att prata med brukaren.

Mer läsning

Annons