Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Botniabanan räknar med ett frikännande

ÖRNSKÖLDSVIK. – Det här är åklagarens bedömning, säger Botniabanans miljöchef Marie Berglund om den stämning för miljöbrott som åklagare Christer B Jarlås lämnat till tingsrätten i Örnsköldsvik.
– Vi hoppas givetvis på ett frikännande. En fällande dom kommer att få mycket stora återverkningar för allt väg- och järnvägsbyggande i Sverige, säger hon.

Annons

Marie Berglund har skydd av miljön som yrke och livsintresse. Hon säger att det är mycket jobbigt att åtal om miljöbrott väcks. Än så länge är det emellertid endast åklagaren som bedömt att brott föreligger.
För att det ska bli fällande dom erfordras att åklagaren kan visa att något av följande rekvisita är uppfyllda:
Uppsåt
Oaktsamhet
Att det skulle föreligga uppsåt är rent orimligt att tänka sig. Tvärtom har extraordinära åtgärder vidtagits för att skydda de aktuella vattendragen. Entreprenörer har berättat att de aldrig tidigare varit med om att bygga fällningsdammar och vidtagit skyddsåtgärder i den omfattning som det här rör sig om. Jag är uppriktigt sagt förvånad över att åtal väcks.

ALLT GODKÄNT
Marie Berglund berättar att schaktet vid Bryngeån prövats enligt lag om byggande av järnväg. Reningsanläggningen har godkänts av både plan- och miljönämnden och av länsstyrelsen. Sommaren 1999 kom ett föreläggande om villkor för upplaget och allt var uppfyllt innan upplaget togs i bruk.
Bland annat sades att upplaget inte fick ligga närmare Nylandsbäcken än 10-15 meter. I själva verket blev det längre än så.
Det blev emellertid en synnerligen regnig höst 1999. Skred i ytlagren inträffade och Skettältsbäcken var ett av de vattendrag som grumlades.
Elfiske har emellertid visat att ingen skada har skett, säger Marie Berglund. Årsungar kunde konstateras efter skredet som visar att reproduktionen fungerar.
r
ENORMA KONSEKVENSER
Marie Berglund säger att en fällande dom kommer att medföra enorma konsekvenser. Alternativen är att bygga mycket stora fällningdammar med så långa uppehållstider för vattnet att även de minsta partiklarna sjunker till bottnen eller byggandet av kemiska fällningsdammar. I båda fallen blir konsekvenserna så stora att det blir nästan omöjligt att bygga vägar och järnvägar.
Kemiska fällningsdammar används inom industrin och då handlar det om att tillsätta aluminiumsulfat eller järnklorid för att få de minsta partiklarna att klumpa sig och sjunka. Men frågan är om det är mera miljövänligt att tillsätta kemikalier på det sättet.

TRE STÄMNINGAR
Min uppfattning är att vi byggt slamfällor på ett rimligt sätt och mer än vad som är brukligt vid byggande intill vattendrag. Jag tror att det blir svårt för åklagaren att bevisa att inblandade människor varit oaktsamma eller att miljön tagit skada.
Åklagaren har valt att rikta stämningen mot Patrik Silvernagel som är produktionschef på Skanska, mot Botniabanans dåvarande vd Arne Forsell och mot Botniabanan AB när det gäller företagsbot. Han skriver i stämningen att ett grovt åsidosättande av de särskilda skyldigheter som finns har gjorts och att brottet är av allvarligt slag.
Åtalet väcks inte i miljödomstol utan i Örnsköldsviks tingsrätt och torde komma upp till prövning till hösten.

SVEN LINDBLOM

Mer läsning

Annons