Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Balansera mera-vecka med tre M i Örnsköldsvik

LÄSARTEXT
Socialstyrelsens rekommendation med en Balansera mera-vecka för äldre har genomförts landet över. Så även i Örnsköldsvik i kommunens regi i samverkan med olika föreningar och organisationer.

Annons
De medverkande vid Balansera mera kvällen i Pingstkyrkan. Från vänster: Elisabeth Wiklund, mat, Miriam Burtun, medicin, Linda Bergqvist, motion, Kristina Isberg, Afasiföreningen. Foto: Åke Nilsson

Den 4 oktober skedde ett arrangemang i samverkan med Afasiföreningen, RPG och studieförbundet Bilda. Samlingen hölls i Pingstkyrkans församlingsvåning i närvaro av 60 personer.

Kvällen var uppbyggd på tre M: Medicin, Mat och Motion.

Kristina Isberg, ordförande för Afasi-föreningen, berättade inledningsvis om vad Afasi betyder. Det handlar om talsvårigheter som personer drabbas av till exempel på grund av stroke.

Miriam Burtun, doktor i medicin, berörde balansrubbningar man drabbas av som äldre. Det handlade om risk för fall och skador. Sådana sker ofta i hemmet.

– Vad kan vi göra för att förebygga fall, frågade hon.

Behåll muskelmassan – träna balansen.

Ät klokt och drick vatten och annan dryck som juice och kaffe.

Lyft fötterna vid mattkanten, var ett bra råd.

Vid behov av mediciner kan en del mediciner slå ut varandra. Be din läkare om en läkemedelsgenomgång om du har flera mediciner, rådde dr Burtun.

Elisabeth Wiklund, hushållslärare pratade om mat. Hon delade upp anförandet i tre delar:

1) Val av matvaror, om näringsinnehåll.

2) Liten näringslära, specifikt för vår grupp

3) Livsmedelstillsatser och matlagning och förvaring.

Kroppen behöver proteiner, kolhydrater, fett och vatten, betonade Elisabeth.

För matlagning rekommenderas olivolja och rapsolja. Mineraler och vitaminer är viktiga i kost. Ät varierad kost med frukt och grönsaker i. Minska på socker och håll tarmarna i gång, manade Elisabeth.

Laga egen mat. Hon nämnde Gösta Lindberg, som skapat Nyckelhålet, som anvisar nyttig kost.

Linda Bergqvist, fysioterapeut, tog också upp hur man kan motverka fall, genom balansträning. Hon lät oss göra en övning genom att resa oss från stolen och sitta ner igen. Hon gav rådet: rör på er så mycket som möjligt. Använd hjälpmedel vid behov, stavar och rullator. Håll utkik efter en app i mobilen som heter Säkra steg. Kolla din syn och hörsel.

Avslutningsvis fick alla sjunga med i en rörelsesång till Åkes gitarr, "Tack min Gud för hela mej".

Maine Svensson, RPG:s ordförande tackade alla medverkande och närvarande.

Åke Nilsson Näraskribent

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel

Skicka in en artikel om något som berör dig

Med Allehanda Nära kan du skriva egna artiklar och få dem publicerade.

Skriv en läsarartikel
Annons