Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Örnsköldsvik behöver tåg för framtiden – inte en region som spårar ur

Annons

I mitten av oktober råkade jag lägga in så jag får sms-aviseringar från Norrtåg om trafikförändringar. Ett kvartal och 119 sms senare ångrar jag mig.

Det ständiga plingandet får mig att tvivla på om tåget fungerar för mina resor. Tomma löften om ersättningsbussar eller att tvingas invänta senare tåg fungerar definitivt inte för alla som arbetspendlar och saknar en förälder som kan rycka in och hämta på förskolan. Inte heller för de som saknar förstående arbetsgivare eller flexibla arbetsuppgifter. Det är inte okej för sjuksköterskan som måste jobba ett extrapass när kollegan inte tar sig från Nordmaling. Det är inte okej för studenten som måste vänta i månader på nästa tentatillfälle. Det är inte okej att behöva sitta på natten för att skriva rapporten som skulle skrivits på tåget. Det är inte okej att se hur de där tankningarna och tätare servicekontrollerna börjar tära på ekonomin och miljösamvetet.

Insändare: Pendlarilska: "Hopplöst mycket förseningar och ersättningsbussar" – Norrtåg svarar på kritiken

Vi liberaler har kämpat länge för en Ostkustbana och en Norrbotniabana. Men hur ska vi få en beläggning som gör att det nationellt prioriteras om vi inte vågar använda järnvägen för vare sig arbetspendling eller godstransport?

Flertalet av Norrtågs sms nämner trasiga tåg. Men tågen på Botniabanan är ju ändå rätt nya? Samtidigt får vi flera rapporter om att järnvägens underhåll har brister, och fortfarande verkar växlarna krångla.

Jag och övriga liberaler i Örnsköldsvik vill att upphandlingar av järnvägsunderhåll håller hög kvalité. Till exempel ska Trafikverket beställa det som behövs till rätt nivå och i rätt tid. Ingångna avtal måste följas upp och brister ska åtgärdas. Vi vill se att järnvägsunderhåll prioriteras före nya stambanor i statens och regionens transportplaner. Av de ersättningsbussar som sätts in ska minst en gå längs E4 för att säkra vidare transport från Botniabanans ändhållplatser och de ersättningsbussar som går i inlandet ska planeras in för att möta bussar gående längs E4:an.

Insändare: Upprörd tågresenär: "Ska man behöva ha reservlösningar för tågen inte kommer?"

Ska vi på allvar skapa en sammanhållen arbetsmarknadsregion måste även våra stationer utrustas för arbetspendling med fasta små arbetsbord, eluttag, tysta samtalsbås och wifi. Och mobiltäckning och wifi måste garanteras på såväl tåg som ersättningsbussar.

För Plus-kunder: Stora förseningar drabbar Norrtågs resenärer: "Förstår att folk är besvikna"

Örnsköldsviks arbetsmarknad behöver ha tåg anpassade för framtiden, inte en arbetsregion som spårar ur.

Erica Markusson

Ordförande Liberalerna Örnsköldsvik

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel