Annons
Vidare till allehanda.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Orgelmusik i kubik – italienskt gästspel för domkyrkoorganist Lars G Fredriksson

Som enda svenska organist reser nu Lars G Fredriksson till Italien för att delta i den stora orgelfestivalen i Noale.
– Jag ska spela på invigningen, själva festivalen pågår en hel månad, berättar han.

Till vardags jobbar Lars G Fredriksson som domkyrkoorganist i Härnösand; han har varit verksam på orten sedan snart åtta år och efterträdde Fredrik Sixten på posten som domkyrkoorganist år 2013.

Orgeln har följt honom sedan barnsben; bara åtta år gammal började han spela tramporgel, inspirerad av en släkting som var kantor på Holmön utanför Umeå. Fyllda tio började han spela kyrkorgel i Örnsköldsvik och tre år senare gav han sin första konsert med verk av bland annat J. S. Bach och César Franck.

I dag är han specialiserad på orgel, har solistdiplom och har gett otaliga konserter både nationellt och internationellt. Han har också spelat in en hel del orgelmusik, både på CD samt för Sveriges Radio.

Han slår ut med armarna som för att famna hela det instrument som står uppställt längst fram vid koret på domkyrkan – en Fratelli Ruffatti från 2012.

– Orgeln är ett fantastiskt instrument, säger han.

– Nu för tiden är det ju möjligt för besökarna att se organisten i aktion; tidigare satt man ju och spelade uppe på läktaren, utom synhåll för de som sitter i bänkarna. Den nya orgeln här i domkyrkan är ju flyttbar, vilket ger en helt annan upplevelse för publiken.

Till den italienska festivalen kommer internationellt renommerade organister från hela världen; till årets festival kommer bland annat organister från Ryssland, Polen och Brasilien. Festivalen har ett par decennier på nacken och lockar en initierad publik; Lars G Fredriksson är den enda deltagaren från Sverige.

– Det känns förstås exceptionellt roligt och hedersamt, säger Lars G Fredriksson.

Under den två dagar långa vistelsen i Italien hinner han även med annat, som att dirigera renässanskören Thomas Tallis di Arduino di Noale i en svensk körkomposition av Otto Olsson. Dessutom blir det en kvällskonsert på orgel med bland annat Romans Drottningsholmsmusik samt verk av senromantikern Emil Sjögren.

– Som svensk gäst vill man gärna visa lite av den svenska musiken, även om jag också ger en tribut till Italien med Frescobaldi och Langlaise. Jag hoppas på att allt det här ska kunna utmynna i ett framtida samarbete, säger Lars G Fredriksson.

Han passar på att prisa det fina orgelbeståndet i mellersta Norrland, ett resultat av den fina orgelbyggartradition som funnits här sedan 1700-talet.

– Vi har överlag en fin instrumentpark. I vår region finns också ett stort orgelintresse och många som jobbar för orgeln. Stiftet uppmuntrar till exempel orgelelever, vilket är mycket glädjande.

I sammanhanget kan man nämna föreningen Vox Humana i Örnsköldsvik, som arrangerar orgelfestival med jämna mellanrum och på olika sätt synliggör orgeln. I Härnösand arrangeras flera orgelkonserter varje år; dessutom har man lunchmusik varje lördag där orgeln står i fokus.

* * *

Läs också: Mästerligt på orgelfestivalen

För fler kulturnyheter varje dag: Följ kulturredaktör Katarina Östholm på facebook:

Läs mer kultur och hitta alla artiklar på vår hemsida