Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vi tar medieskuggan på allvar"

SVT har absolut inga planer på att "minska närvaron" i Västernorrland, Jämtland och Norrbotten, som påstods på ledarsidan i fredags, skriver Olov Carlsson och Anna Olsson Werkström i en replik.

Annons

Tvärtom är vår ambition att öka vår publicistiska närvaro och fortsatt ha en stark redaktionell kraft i alla norrlandslän – och i nya län.

I dag finns en medieskugga i stora delar av Sverige, och det behöver vi som public service-bolag ta på allvar. Men vi löser ju inte underskott av journalistisk bevakning av en del av landet genom att skapa underskott någon annanstans.

Så låt oss slå fast: vi kommer inte att lägga ner Mittnytt, Nordnytt, Västerbottensnytt, Jämtlandsnytt eller något annat regionalt nyhetsprogram. Vi ska starta fler.

Däremot kommer vi förmodligen att göra vissa andra omprioriteringar. Vi vill effektivisera vår teknik till förmån för mer journalistik. Det är inte konstigare än att Sveriges alla tidningar idag trycker sina olika titlar i samma tryckpressar. Läsarna vill ha sin tidning på morgonen. Var den trycks är av underordnad betydelse.

Publiken vill ha sina regionala nyheter, men var sändningsservern står är inte viktigt. Publiken bryr sig om innehållet – och det ska stärkas. Redaktionell värdering, prioritering och journalister ska finnas lokalt i lika hög grad som i dag.

Men teknik är dyr och kan med fördel centraliseras. I valet mellan servrar och sändningsutrustning och journalistik väljer vi journalistik. Varje dag.

Vi ska bli bättre på egen journalistik där redaktionellt innehåll från Örnsköldsvik eller Sundsvall håller sådan kvalité att den förändrar samhället till det bättre, skapar genomslag i hela landet genom SVT:s nationella nyheter och regionalt engagemang genom vår lokala och regionala nyhetsförmedling.

Samtidigt konstaterar vi att vi inte klarar vårt demokratiska uppdrag på andra håll i landet. Och vi, som alla andra medieföretag, kan också konstatera att nya konsumtionsvanor påverkar den traditionella nyhetsförmedlingen i tv och på papper. Det behöver vi också ta på allvar.

Argumentationen kring SVT och krimskrams lämnar vi därhän för den är känslomässigt värderad utifrån Anders Rönmarks egen subjektiva uppfattning. All forskning och opartiska bedömningar visar att SVT publicistiska utbud vilar tungt i dokumentärer, svensk drama, barnprogram på svenska, samt nyhets-, samhälls- och kulturjournalistik. I SVT1 likväl som i SVT2. Vi litar mer på medieforskare i den frågan än opinionsskribenter.

Olov Carlsson

Chef för nyhetsdivisionen på SVT

Anna Olsson Werkström

Redaktionschef SVT Mittnytt

Svar direkt: Låt oss börja med att konstatera att det ingenstans i fredagens ledare påstods att något av SVT:s regionala nyhetsprogram skulle läggas ned. Däremot uttrycktes befogad oro för att den föreslagna omorganiseringen ska utarma SVT:s bevakning i Norrland.

Att Anna Olsson Werkström, som i förra veckan förklarade att "vad som kan hända med personalen är jättesvårt att säga" och inte uteslöt en "omfördelning" (Sundsvalls Tidning 17 oktober) nu sätter sitt namn under en artikel där det slås fast att innehållet ska stärkas är dock enbart positivt. Varför sades inte det på en gång?

Då kan vi med andra ord räkna med att antalet SVT-journalister inte blir färre på någon plats i Norrland? Det beskedet borde i dagsläget lugna både SVT:s medarbetare och tittare, men med tanke på att inget slutgiltigt beslut är fattat i frågan tar vi det med ett par nypor salt.

När det gäller SVT:s krimskramsprogram så konstaterades det enbart i ledaren att det finns en rad program i SVT:s utbud som kan anses vara oviktigare än regional nyhetsjournalistik.

Men om Olov Carlsson och Anna Olsson Werkström kan hitta forskning som säger att "Doobidoo" eller maratonsändningen från prinsessan Madeleines bröllop är viktigare att lägga pengar på än den journalistik Mittnytt producerar, är de varmt välkomna presentera den.

Anders Rönmark

Mer läsning

Annons