Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Var god vänta

Annons

Släkten i Skåne vaknade natten till tisdagen av att huset rörde på sig.

– Vi trodde det kanske var tjuvar, berättar kusinen som efter att konstaterat att tjuvar sällan försöker stjäla hela hus, gick upp och slog på radion.

Så lugnt hanterade inte alla det kraftiga jordskalvet i söder. Många oroliga - om än inte nödställda - ringde istället alarmnumret 112 för att få info och lämna egna observationer, vilket skapade störningar i verksamheten.

– Det uppstod en kösituation, där man fick vänta extra tid på att intervjuas av en larmoperatör, berättar Anders Klarström, presskontakt hos SOS Alarm för TT.

Vad som är mer oroväckande; att det blir köbildningar på ett larmnummer som ska finnas till för dem som är i akut behov av samhällets hjälpinsatser - eller att människor som inte alls är i ett akut behov av hjälp blockerar ett larmnummer för att de är nyfikna?

Av gårdagens rapporter framgår att de samlade fysiska skadorna var ordentligt begränsade. Tre personer har tydligen sökt hjälp på akuten på Universitetssjukhuset i Lund.

– En hade svimmat, en hade yrsel och en hade ramlat av en stol, berättar sjukhusets presskontakt.

Så där jättedramatiskt var alltså inte skalvet. Och bra var väl det eftersom vi nu kan dra viktiga slutsatser av svensk krishantering utan att någon behövt genomlida en kris.

En slutsats är att SOS Alarms önskemål om ett telefonnummer vid sidan av larmnumret är alldeles rimligt.

Vart annars ska allmänheten vända sig när de känner sig oroliga, eller tror sig ha information som kan hjälpa myndigheterna? I Skåne finns inte minst kärnkraftverk som folk helt logiskt funderar över säkerheten vid när marken skakar.

Är det något vi borde lärt oss av tidigare krishantering är det väl att ingen som söker hjälp (om så bara i form av information om vad som händer) kommer att vara nöjda med en upptagetton.

S.S

Mer läsning

Annons