Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Upp till kamp för dyrare solbrillor i första klass

/

Annons

Flygbolaget SAS och dess kunder har drabbats av strejk. Pilotfacket, Svensk Pilotförening, ansåg nämligen att det var dags att strida för bättre villkor för medlemmarna.

Sagt och gjort. Under fredagskvällen blev strejken ett faktum och under måndagen ställdes ytterligare 20 flighter in. I skrivande stund har totalt 250 plan ställs in och 27 000 resenärer har förhindrats att resa som planerat.

En av alla dessa tusentals passagerare som har drabbats intervjuades i söndagens Aktuellt (12/6). Personen i fråga skulle resa ner till sin son i Frankrike för att se Sveriges herrlandslag möta Irland i fotbolls-EM, men nu satt han alltså där han satt. Far-son-aktiviteten riskerade att gå om intet.

Det var en märkbart ledsen och irriterad resenär som uttryckte sin oförståelse inför piloternas arbetsvägran: "Det är en skitstrejk, tycker jag." Med all säkerhet är det många andra drabbade kunderna som skulle ge exakt samma omdöme om en strejk som av allt att döma är planerad in för att orsaka största möjliga kaos för både resenärerna och företaget. För SAS-piloterna är inte precis är några utsugna proletärer.

Arbetsgivarsidan, Svenska Flygbranschen, har hävdat att den fackliga motparten har försökt sprida en falsk bild av vad konflikten egentligen handlar om. I en debattartikel i Expressen (11/6) valde vd:n, Mattias Dahl, att byta mot god sed och öppet redogöra för fackets krav.

Av artikeln framgår bland annat att Svensk Pilotförening kräver ett enhetligt lönesystem, vilket skulle innebära stora lönelyft för mer nyanställda piloter. Facket tycker också att alla piloter bör få solglasögon- och skoförmåner till ett värde av 6500 kronor, samt att det ska stå i avtalet att piloter ska få resa i "business class" vid tjänsteresor.

Något som har retat upp facket är dels att Svenska Flygbranschen tycks överdriva hur mycket SAS piloter egentligen tjänar och dels att arbetsgivarna väljer att utöva påtryckningar via media. Att det är relativt få piloter som tjänar 90 000 kronor i månaden eller mer är förvisso en relevant invändning. Och visst, 78 000 kronor är knappast snittlönen för piloterna som har jobbat mindre än tio år. Men att just SAS-piloterna, med de möjligheter till lönekarriär som finns, skulle få löneökningar väl över märket är alls inte givet.

Svensk Pilotförening har nu sagt nej till medlarnas bud. Kompromissviljan hos facket tycks vara svag och detta är olyckligt. Den strejk som har inletts måste få ett snabbt slut.

Kanske går det att hitta en medelväg. Piloterna kanske kan få resa i business class, men då med egenfinansierade solglasögon. Eller också kan de bara masa sig till jobbet och göra rätt för den i många fall redan höga lönen.

Mer läsning

Annons