Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ta ditt ansvar, Annie Lööf

Annons

Har ni sett TV-serien Vita huset? Den som handlar om president Bartlet, spelad av Martin Sheen, och hans medarbetare? I ett typiskt avsnitt sitter presidenten vid sitt skrivbord och läser när något oväntat sker. Bartlet måste agera. Han och hans medarbetare funderar över vad som är rätt och riktigt att göra.

I juli 2012 skriver EU:s dåvarande industrikommissionär Antonio Tajani ett brev direkt till Annie Lööf (C), som då var näringsminister, där han beskriver misstänkt manipulation. Bilindustrin lever inte upp till miljökraven. Tajani uppmanar Lööf att spåra problem som ”medför allvarliga säkerhets- och miljörisker” och produkter som ”förfalskats och manipulerats”samt att vidta ”nödvändiga åtgärder” i denna ”viktiga fråga”.

Annie Lööf tar emot brevet i augusti 2012. Drygt tre år senare avslöjas det att Volkswagens ägnat sig åt omfattande fusk med utsläpp.

Efter SvD:s avslöjande i måndags valde Lööf att först inte svara på frågor. Under tisdagskvällen sa Lööf till SvD att hon inte minns om hon läste brevet. Hon skyller ifrån sig på Transportstyrelsen, som fick ett likande brev, och dåvarande infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) som ansvarade för Transportstyrelsen.

Hon menar också att EU-kommisionären Tajani kunde agerat själv (vilket han ju på sätt och vis gjorde när han uppmanade regeringar att agera). Dessutom menar hon att fusket rörde Volkswagen som inte har någonproduktion i Sverige.

Nu är det dags att stanna upp för att, precis som president Bartlet, fundera över vad som är rätt och riktigt att göra. Det rimliga hade ju varit att läsa brevet ordentligt och därefter undersöka med Transportstyrelsen och andra experter om misstankarna stämde. Därefter borde Lööf kontaktat fordonsbranschen och berättat för allmänheten. Då hade fusket kanske avslöjats långt tidigare.

Men nu, när läget är som det är, hade det varit hedersamt om Lööf tog sitt ansvar istället för att skylla ifrån sig. Brevet var ställt till henne, inte till Transportstyrelsen, Elmsäter Svärd eller någon annan. Även om fler fick samma information har Lööf som statsråd ett stort och ofrånkomligt ansvar.

Och jo, Annie Lööf, Volkswagen är en svensk angelägenhet. Det stämmer att de inte tillverkar bilar i Sverige, men Sveriges mest sålda bil är en Volkswagen. Och 62 000 svenskregistrerade bilar omfattades av utsläppsfusket.

Och även om inte en enda kotte hade kört Volkswagen i Sverige borde hon ändå agerat och slagit larm. Varför då? Jo, för att det är rätt sak att göra. Klimatet angår oss alla.

När Annie Lööf fick brevet var hon näringsminister och partiledare för det parti som hade ansvar för regeringens miljö- och klimatpolitik. Det är hon inte längre. Men hon är fortfarande ledare för Centerpartiet, som säger sig vara ett miljöparti, och som i valrörelsen 2014 hade affischer med budskapet ”stoppa utsläppen – inte bilarna”.

När hon hade möjlighet att stoppa omfattande utsläppsfusk tog hon den inte. Nu skyller hon ifrån sig på allt och alla. I nästa val kommer hon på nytt att göra anspråk på regeringsmakten.

Frågan är hur man ska kunna känna något som helst förtroende för Annie Lööf?

Mer läsning

Annons