Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Regeringen beskattar avstånd, inte utsläpp

”Framtiden kan verka hopplös, men det är människan som skapar den.”

Annons

Från vänster Leif Wäppling, Karesuando,  initiativtagaren Erika Sörengård, landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) och Peter Johnasson med hunden Timon samtalar på Mynttorget i Stockholm i samband med Landsbygdsupproret 2015.

Landsbygdsminister Sven-Erik Bucht (S) borde fundera över visdiktaren Thorstein Bergmans textrader.

Regeringen har långgående planer på att öka beskattningen av långa avstånd. Dels pågår en utredning som undersöker möjligheterna till en ny flygskatt. Dels vill kommittén för vägslitageavgift införa en kilometerskatt på 24 kronor per mil för tung lastbilstrafik. Reformerna säljs in som en del av miljöpolitiken, men kilometerskatten ska tas ut oavsett utsläppsnivå.

Tvärtemot den ibland dystra bilden gör många landsbygdskommuner vad man kan för att uppmana företagande. När Sveriges kommuner och landsting, SKL, häromåret undersökte näringslivsklimatet utanför storstäderna var svaren övervägande positiva. Landsbygdsföretagarna var ofta nöjda med servicen, bemötandet och kompetensen i de kommunala förvaltningarna. Kortare beslutsvägar ansågs vara en anledning. Tätare mänskliga relationer enannan.

Möjligheten till ett varierat arbetsliv, där många bäckar små bidrar till en inkomst som går att leva på, är särskilt viktigt förkommuner med vikande befolkningstal. Många småföretag gör en bygd mindre sårbar än orten som domineras av en stor arbetsgivare – men landsbygdsföretagande kräver rimliga skattenivåer och anställningskostnader, samt möjlighet till smidiga transporter.

Så vad gör regeringen för att underlätta villkoren för tillexempel skogs- och besöksnäringen? Sven-Erik Bucht har i traditionell socialdemokratisk anda tillsatt en utredning och tagit emot ett första delbetänkande, som regeringen alltså verkar ignorera.

”Transportinfrastrukturen har stor inverkan på den geografiska fördelningen av ekonomisk verksamhet”, konstaterar utredningen På väg mot en ny politik för Sveriges landsbygder. På vanlig svenska betyder formuleringen ”ju dyrare transporter, desto jobbigare blir livet som företagare utanför tunnelbanenätet i Stockholm”.

Det enkla sambandet borde tornedalingen Bucht också begripa.

Mer läsning

Annons