Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Proffsigt är inte alltid bäst

Socialdemokraterna gjorde inför förra riksdagsvalet den mest genomtänka valkampanjen av alla politiska partier, konstaterar Lars Nord professor i politisk kommunikation i boken "Kampen om opinionen – politisk kommunikation under svenska valrörelser" (SNS förlag).

Annons

Man använde opinionsmätningar, fokusgrupper, direktreklam, externa pr-konsulter, tv-reklam, dörrknackning och man kartlade sina politiska motståndare. Och man gjorde det till och med mer snäppet proffsigare än Moderaterna.

Den mest amatörmässiga valrörelsen, bedömer Nord, genomförde Sverigedemokraterna.

Och hur betalade sig den socialdemokratiska proffsigheten då? Med partiets sämsta val någonsin. Detta medan amatörkampanjen SD drev gav dessa bästa valresultatet någonsin.

Till Svenska Dagbladet förklarar Jesper Strömbäck, Nords medredaktör till boken, att valkampanjer blir viktigare ju mer rörlig väljarkåren är och att den svenska var ytterst rörlig de sista månaderna.

– Under valrörelsen var det 17 procent som bytte parti. Det visar att det under de sista veckorna finns en stor möjlighet för partierna att påverka väljarna, säger Strömbäck i SvD.

I konkurrens med bland annat Sverigedemokraterna som betonade sitt antietablissemang var det då inte till fördel för Socialdemokraterna att framstå som proffsigt väletablerade.

Sedan önskar man förstås att beslutet att rösta på ett eller annat politiskt parti handlade mer om innehåll än det gör om yta.

Mer läsning

Annons