Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pengar räddar inte partier

340 miljoner kronor uppskattas de åtta riksdagspartierna satsa under valåret, detta enligt en sammanställning som Dagens Nyheter har gjort.

Annons

Mest, med 70 miljoner kronor vardera i valbudget, har Socialdemokraterna och Centerpartiet. Strax därefter kommer Moderaterna, som beräknar att partiet kommer att göra av med mellan 50 och 60 miljoner, och sedan i fallande ordningen Sverigedemokraterna (45-50 miljoner), Folkpartiet (35 miljoner), Kristdemokraterna (25 miljoner), Miljöpartiet (20 miljoner) och Vänsterpartiet (9,5 miljoner).

Att Centerpartiet toppar listan överraskar kanske några, men då ska man komma ihåg att det är ett av världens rikaste partier sedan en synnerligen lyckad och vältajmad försäljning av tidningar 2005. Bland köparna fanns bland annat denna tidnings ägare, Mittmedia. Totalsumman för Centertidningarna uppgick till 1,8 miljarder kronor när affären genomfördes.

Pengar är förstås bra att ha i en valrörelse; syns man inte så finns man inte och pengar ger möjlighet att synas. Samtidigt är pengar långtifrån någon garant för framgång. Se, återigen, på Centerpartiet: Partiet ligger risigt till i opinionsmätningarna trots att bankvalvet är fyllt till bristningsgränsen.

Redan i förra valrörelsen, 2010, började politisk reklam rulla i TV-rutan och i år kommer det med all sannolikhet att bli än mer vanligt förekommande. Och reklam i TV blir snabbt dyrt, då behövs pengar. De flesta partierna i DN:s sammanfattning uppger också att de kommer att satsa mer på nätreklam i detta val. Samtidigt kontrasteras den digitala bilden av att partierna också tänker öka sina "analoga" kontakter genom dörrknackning och traditionella valstugor på gator och torg i hela landet.

Att kunna nå ut med sitt budskap – till exempel genom reklam på pelare eller i TV – är nödvändigt för partier, men om budskapen som förs ut inte tilltalar väljarna så riskerar hela kampanjen att i stället bli ett sänke.

Pengar är därtill ett tveeggat svärd i politiken. Inget parti vill utsätta sig för kritiken att ha "köpt" sig framgångar. Dessutom är risken för föga emotsedda artiklar av typen "se vad dåligt de går trots alla pengarna" uppenbar. Detta ska då balanseras mot, i Centerpartiets fall, risken att göra för lite och riskera att inte ta sig över fyraprocentsspärren.

Det är helt enkelt inte så att pengar direkt korrelerar med framgång. Vänsterpartiet, som uppger att de har för avsikt att satsa minst pengar i valet, ligger i många opinionsmätningar bättre till än C, KD och FP, som alla lättar betydligt mer på plånboken. Viktigare är att hitta frågor – och svar – som finner en klangbotten i väljarna. Inga pengar i världen kan rädda ett parti som driver en politik som väljarna inte vill ha.

Marcus Bohlin

Marcus Bohlin är politisk redaktör för liberala Sundsvalls Tidning.

Mer läsning

Annons