Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Och vips blevtåget en buss!

Annons

Över 100 inställda avgångar i månaden och en punktlighet som inte förtjänar att kallas för punktlighet.

Den som reser regelbundet på Botniabanan vet att orden "inställd", "växelproblem" och "ersättningsbuss" ingår i standardvokabulären; att folk tar i trä, åkallar högre makter och tar höjd för ett par timmar längre restid än beräknat är inget gott betyg åt företagen som trafikerar Botniabanan.

Tuffast har så klart Norrtåg, det är ingen hemlighet. Tågen är rymliga och personalen oftast tillmötesgående, men det var ju det där med att komma fram i tid. Ja, eller bara att komma i väg...

Som det berättas i dagens tidning har en rad företag ett finger med i spelet. Norrtåg är upphandlare, Botniatåg operatör, tågen leasas av Transito, och så vidare.

Men till syvende och sist vilar ansvaret på det företag som faktiskt tar betalt av en massa människor som vill resa med tåg i Ångermanland.

Ett företag som tar betalt, men ofta missar den där lilla detaljen med att få fram ett tåg.

Anders Rönmark

Mer läsning

Annons