Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med mobil i bilen är du farlig som ett fyllo

En 24-årig lastbilschaufför fick i går villkorlig dom och 80 dagsböter av Skaraborgs tingsrätt för att han i december i fjol vållat en dödsolycka utanför Falköping.

Annons

En 24-årig lastbilschaufför fick i går villkorlig dom och 80 dagsböter av Skaraborgs tingsrätt för att han i december i fjol vållat en dödsolycka utanför Falköping.

Körandes en fullastad timmerbil i snöfall och halka valde mannen att prata i sin mobil, vilket ledde till försämrad reaktionsförmåga - som i sin tur ledde till att timmerbilen hamnade på fel sida vägen där den krockade med en mötande lastbil. Lastbilsföraren omkom.

Så skulle du aaaldrig göra, säger du nu. Du har bättre omdöme.

Och nej, timmerbil, snö, halka och mobiltelefon är en kombination få av oss kommer att behöva ta ställning till. Men bakom ratten i en helt vanlig bil, i helt vanligt väder och med fullgott underlag är det fortfarande inte säkert att prata i mobilen.

Reaktionsförmågan sänks lika mycket som om du körde med en promillehalt på 0,8 – fyra gånger över den lagliga gränsen. Du har svårt nog att hinna reagera på en älg eller ett barn som springer upp på vägen även nykter och mobilfri.

Men inte sjutton kommer du att sluta prata i mobilen i bilen för det.

Samma personer aldrig nånsin skulle komma på tanken att sätta sig bakom ratten efter några glas vin, drar inte samma gräns vid mobilen.

En riksdagsmajoritet vill se ett svenskt förbud, ett som alla andra EU-länder redan har mot handhållna mobiltelefoner under färd, och krävde i våras att regeringen ska lägga ett förslag om detta. Motormännen instämde i önskemålet. Men ett förslag lär dröja.

Inget hindrar dock att du tänker till själv. För du skulle väl aldrig välja att vara ett fyllo i trafiken.

Körandes en fullastad timmerbil i snöfall och halka valde mannen att prata i sin mobil, vilket ledde till försämrad reaktionsförmåga - som i sin tur ledde till att timmerbilen hamnade på fel sida vägen där den krockade med en mötande lastbil. Lastbilsföraren omkom.

Så skulle du aaaldrig göra, säger du nu. Du har bättre omdöme.

Och nej, timmerbil, snö, halka och mobiltelefon är en kombination få av oss kommer att behöva ta ställning till. Men bakom ratten i en helt vanlig bil, i helt vanligt väder och med fullgott underlag är det fortfarande inte säkert att prata i mobilen.

Reaktionsförmågan sänks lika mycket som om du körde med en promillehalt på 0,8 – fyra gånger över den lagliga gränsen. Du har svårt nog att hinna reagera på en älg eller ett barn som springer upp på vägen även nykter och mobilfri.

Men inte sjutton kommer du att sluta prata i mobilen i bilen för det.

Samma personer aldrig nånsin skulle komma på tanken att sätta sig bakom ratten efter några glas vin, drar inte samma gräns vid mobilen.

En riksdagsmajoritet vill se ett svenskt förbud, ett som alla andra EU-länder redan har mot handhållna mobiltelefoner under färd, och krävde i våras att regeringen ska lägga ett förslag om detta. Motormännen instämde i önskemålet. Men ett förslag lär dröja.

Inget hindrar dock att du tänker till själv. För du skulle väl aldrig välja att vara ett fyllo i trafiken.

Mer läsning

Annons