Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lugna ner er ett hekto

/
  • Hur skraj blir du på en skala över en bild på en liten grabb som knuffar runt en leksaksdammsugare?

Fortfarande år 2012 finns inget som skrämmer vissa män mer än småpojkar som leker med dockor.

Annons

Så här inför julhandeln passar leksaksbutikskedjorna på att skicka ut leksakskataloger med leksaker man förstås hoppas ska hamna på ungarnas önskelistor och bli årets julklappar.

I många år har det varit kirurgisk precision i katalogernas uppdelning i "pojkleksaker" och vad som är "flickleksaker".

För pojkarna: fullt ös med leksakspistoler, bilar och verktyg. För flickorna: lugna gatan med dockor, rosa glitter och köksutrustning.

För det har vissa leksaksföretag till och med fällts av reklamombudsmannen (RO) för könsdiskriminerande reklam.

I år har de stora leksaksjättarna BR och Toys R Us valt att skicka ut kataloger till hushållen där leksakerna på bilderna används av både pojkar och flickor. Istället för den tidigare fokusen på prefixen "pojk-" och "flick"-leksaker, ligger den i år på suffixet "leksaker".

Jan Nygren, försäljningsdirektör på Top Toy som äger både BR-leksaker och Toys R Us, berättade för TT i förra veckan att man i år tagit hjälp av reklamombudsmannen inför årets kataloger.

– Vi har fått utbildning och vägledning från deras sida. Med det nya genustänket finns inte längre något som är rätt eller fel. Det är inte en kill- eller tjejgrej, utan det är en leksak för barn, säger Jan Nyberg.

Nu skulle man kanske tänka sig att ett budskap som handlar om att barnen själv får välja vad de vill leka med utan att vara bundna till förutbestämda könsroller, inte borde vara så dramatiskt i världens mest jämställda land.

Men redan när de svenska medier som plockade upp nyheten talade om "könsneutrala" julkataloger, och TT till och med "könlösa klappar" fattade man att det skulle bli tjafs.

Och när en internationell nyhetsbyrå sedan plockade upp nyheten och gav den spridning över hela världen var det monumentala manliga raseriet ett faktum.

Inte minst som nyhetsbyrån i texten gjorde det rent felaktiga tillägget att "landet [Sverige] också föreslagit ett könsneutralt pronomen – ’hen’ - att ersätta ’han’ och ’hon’ för att minimera könsstereotyperna."

Nej, "landet" har inte föreslagit något sånt alls. Inte heller handlar "hen" om att ersätta "han" eller "hon" alls - utan som komplement. Men det är en annan debatt.

Nåväl; det verkar så klart inte heller som att det är bilden av flickan som kramar en "Barca"-kudde med idolbilder av lagets kända fotbollsspelare som upprör omvärlden.

Inte heller tjejen som på ett uppslag i katalogen greppar ett stort plastvapen som skjuter pilar – även om vissa läsarkommentarer talar om en "maskulinisering" av flickor.

Nej nej. Flickor får trots allt leka med pojkleksaker utan att så många störs. Värre är det att behöva se småpojkar leka med dockor, dammsuga och laga mat i leksaksköken.

Män över hela världen enas i kommentarsutrymmen om att "det är så extremt sjukt med pojkar som leker med dockor".

På ryska engelskspråkiga sajten rt.com, går vissa (män – för det är nästan bara de som kokar av ilska) längre än så och talar i mycket upprörda ordalag antingen om hur "flickleksaker" kommer att göra småpojkar homosexuella – alternativt att Sverige fostrar framtida "Breivikar".

Vi pratar inte om pojkar och flickor som tvingas till något, utan om barn som leker med alla sorters leksaker i en leksakskatalog! En reklamkatalog som det dessutom står alla föräldrar fritt att slänga i tidningsåtervinningen. Herregud vilket drama över ingenting.

Mer läsning

Annons