Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur ska Centern vända 3,1 procent till valframgång?

/
  • Annie Lööf vid Centerpartiets kommundagar menar att målet för valet är 6,6 procent - vilket kräver mer än en fördubbling av dagens väljarstöd.

– Centern ses av väljarna som Sveriges mest otydliga parti.
Orden är Annie Lööfs. Men från tiden hon hette Johansson i efternamn och inte var partiledare för Centern utan "bara" ordförande i valanalysgruppen som skulle bringa klarhet i partiets dåliga valresultat 2010.

Annons

Men nu säger hon det igen: Centern är otydligt.

Därför ligger man på 3,1 procents väljarstöd i den senaste opinionsmätningen från Ipsos, som presenterades i går.

3,1 procent är inte bara en bit under riksdagsspärren, det är även partiets lägsta uppmätta resultat i en opinionsmätning på 35 år!

Men är det verkligen otydligheten som är problemet? När partiföreträdare nu under kommundagarna i Malmö försöker förklara det svaga stödet med att väljarna helt enkelt inte fattat partiets budskap så förklarar inte det varför var tionde medlem fjol slängde in handduken. Mer än för något annat parti.

Vet inte ens partimedlemmarna vad partiet tycker? Eller tycker de att partiet tycker fel?

Att det stora medlemstappet kom samma år som Centern benade ut ett nytt idéprogram talar för det sistnämnda. Dessutom har väl inget annat parti slängt ut så många politiska testballonger som just Centern de senaste åren i syfte att just öka tydligheten i partiets politiska linje.

Ingen politisk strateg kan dock känna att den linje Annie Lööf driver sitt parti efter nu med någon säkerhet kan leda till de 6,6 procent av rösterna som partiet fortfarande säger sig sikta på i höst.

Än mindre till de 20 procent (!) i valet 2022 som Lööf satte upp som målsättning i samband med att hon tillträdde som partiordförande 2011.

Att göra en stor grej av landsbygdsfrågorna är inte nödvändigtvis fel, men vad det betyder konkret att partiet ska driva "närodlad" politik är verkligen inte tydligt.

Centern har gjort en kort valfilm om hur landsbygden utarmas, hur företag läggs ner och ungdomar flyttar som verkar landa i att det i alla fall är "vackert när det snöar" och att "hela landet ska leva".

Att dessutom, tillsammans med det enda andra riksdagspartiet som riskerar att trilla ur riksdagen i höst, upprepa, betona och betyga sin lojalitet till välfärdens riskkapitalbolag. Vilka väljare tror man sig vinna med det?

Lööf har anklagat både Moderaterna och Folkpartiet för att vara "populistiska" som signalerar att de är villiga att se över en reglering av välfärdsbolagen. Men att testa lite populism vore kanske inte det sämsta alternativet för ett parti som hittills snarast verkat leta efter impopulära politiska ståndpunkter.

Centerpartisterna borde titta på till vilka partier tidigare partisympatisörer gått under mandatperioden: Socialdemokraterna, Moderaterna och Miljöpartiet, enligt Partisympatiundersökningen SCB presenterade i december. Och de borde fråga sig om det verkligen finns nya väljare att hämta någon annanstans än i just dessa partier.

Mer läsning

Annons