Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Högre betyg trots sämre provresultat för friskoleelever

/

Annons

Ett enda land i världen tillåter företag att plocka ut vinst från skattedrivna skolor. För några månader sedan var det två länder i världen, men Chiles parlament bestämde tidigare i vintras att den totala marknadsanpassningen av skolan inte längre var önskvärd och lämnar nu Sverige alldeles ensamt kvar.

Här är det fortfarande okej att starka en friskola med vinstintresse som drivs med enbart skattemedel. Här är det fortfarande okej att välja och vraka bland eleverna som vill gå där och sortera bort de som kostar extra så det blir pengar över på skolpengen. Här är det fortfarande okej att ha lite färre utbildade lärare och betala dem lite mindre i lön och plocka ut mellanskillnaden i vinst.

Elever och vinst får man ändå eftersom man samtidigt regelmässigt verkar kunna garantera eleverna högre betyg än de nationella proven motiverar. Detta bekräftas i en ny rapport från forskningsinstitutet IFAU som släpptes på torsdagen.

Tidigare undersökningar har också visat att alltfler betygsättande lärare pressas av skolledningen att sätta högre betyg och många är de friskolor som lockar nya elever med statistik som visar skolans höga snittbetyg. Förmodligen vet de flesta elever som söker sig dit vad det är kod för: generösare rättning av nationella prov och högre betyg än deras studieresultat egentligen motiverar.

– Elever som går på studieförberedande program efterfrågar högra studieresultat, och det får de också om man tittar på de interna rättningarna av proven. I slutändan är det sannolikt att det översätts i högre betyg, kommenterar forskaren Jonas Vlachos sin rapport till Sveriges Radio (26/5).

Nej, kunskap för livet blir det inte – men för intagning till högskola och universitet är betygen viktigare. Samhällskostnaden för den ökade konkurrensen om elever på speciellt gymnasienivå blir hög när elever tvingas göra krassa val mellan skolor som ger högkvalitativ utbildning och skolor som sätter höga betyg.

Men inte ens detta är det värsta som rapporten visar. Värre än betygsfusk är att friskolesystemet sviker eleverna som behövt mer hjälp.

Elever med låga grundskolebetyg, som saknar högutbildade föräldrar och går yrkesförberedande program på gymnasiet, får lägre resultat på nationella prov om skolan är fristående än om den är kommunal.

– Fristående och kommunala skolor erbjuder samma program och de har samma finansiering. I princip kan man tycka att de åtminstone borde prestera ungefär lika bra, kommenterar Jonas Vlachos.

Visst, men den kommunala skolan använder ju hela sin finansiering på eleverna. I friskolan ska samma pengar räcka till vinstutdelning till ägarna också. Betalar för det gör de svagaste eleverna.

Mer läsning

Annons