Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hjälp läraren först, så kan läraren hjälpa eleven

I dag, onsdag, publicerar allehanda.se den tredje och sista delen i artikelserien om skolan i Kramfors.

Annons

Läs artikeln här.

Efter artiklar om arbetsbelastningen för lärarna och underhållet – eller kanske snarare det bristande underhållet – av skollokalerna är turen i dag kommen till ett problem som skolan alltid kommer att behöva hantera, nämligen elevernas olika förutsättningar.

Det ska sägas med en gång att barn och ungdomar alltid kommit till skolan med olika förutsättningar. Vissa kan läsa och skriva när de börjar skolan, andra har just lärt sig landets språk eller har svårt att få bokstäverna att vara stilla på papperet. Vissa kommer från så kallade studiemotiverade hem, där böcker och tidningar inte är någon bristvara och där välutbildade föräldrar stöttar och uppmuntrar. Andra kommer från hem där utbildningstradition saknas och det sällan finns någon vuxen som kan eller vill vara med och läsa läxor med barnen.

I dag ser vi tydligt hur en digital klyfta är på väg att skapas. I den moderna skolan förväntas elever kunna hantera datorer och läsplattor, men långtifrån alla barn och ungdomar har tillgång till detta efter skoldagens slut.

Att klassresan börjar i klassrummet är inte bara ett vackert talesätt; den svenska skolan har genom åren utjämnat spelplanen och gjort det möjligt för barn och ungdomar att skapa ett bättre liv för sig själva. Viktigare uppgift för en samhällsinstitution är svår att tänka sig.

Och viktigare uppgift för skolledare och lärare än att se till att elevernas hemförhållanden och ekonomiska status – eller rättare sagt föräldrarnas ekonomiska status – inte blir avgörande för resultaten i skolan är också svår att tänka sig.

I den skolpolitiska debatten anförs ibland detta som skäl för att förändra pedagogiska arbetssätt. Läsplattor ska inte användas i undervisningen eftersom alla elever inte äger en. Läxor ska förbjudas eftersom alla inte har vuxna hemma som kan hjälpa till med att förhöra glosor.

Men en välutbildad och engagerad lärare vet hur man ska använda tekniska hjälpmedel under skoldagen, utan att det på något sätt förfördelar eleverna som inte har en dator eller en iPhone att jobba med på kvällen.

En välutbildad och engagerad lärare vet hur läxor ska utformas så att de fyller sitt övningssyfte, inte så att läxorna blir "det vi inte hann med under lektionen".

Och en välutbildad och engagerad lärare vet att det är barnen och ungdomarna från hem som inte kallas studiemotiverade som kan behöva det extra stödet och måste få den extra utmaningen.

De uppgifterna klarar en välutbildad och engagerad lärare av – om han eller hon får de rätta förutsättningarna.

Den första delen i artikelserien handlade om lärarnas arbetsbelastning och möjligheterna att göra ett gott jobb.

Allt i skolan börjar med det, oavsett om det är i Kramfors eller i någon annan kommun.

Mer läsning

Annons