Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Farlig webbjournalistik?

/
  • Personer som förlitar sig för mycket på nätet riskerar att försämra koncentrationsförmågan när det gäller läsning.

Föga förvånande föredrar unga människor internet framför tryckta dagstidningar. Det är inte en oproblematisk utveckling.

Annons

Fler och fler unga människor läser sina nyheter på nätet istället för i tryckta dagstidningar, rapporterade Statistiska Centralbyrån (SCB) i helgen.

Enligt SCB så använder nästan tre av fyra personer i åldersspannet 16-34 år nätet istället för papperstidningar när de beger sig ut på jakt efter nyheter.

Ju äldre de tillfrågade är desto snabbare sjunker antalet personer som nobbar trycksvärtan och beger sig ut på internet; i åldersgruppen 65-74 år uppger ”bara” 28 procent att de till viss del föredrar internet framför tryckta medier.

Är någon förvånad?

Nej, knappast.

Är det ett problem?

Ja, absolut.

Först och främst är det så klart ett problem för alla medieföretag som ger ut dagstidningar och levererar nyheter via nätet (som exempelvis Allehanda Media som ger ut tidningarna Tidningen Ångermanland och Örnsköldsviks Allehanda samt står bakom www.allehanda.se).

Genom att sälja lösnummer och prenumerationer, och genom att sälja annonser som publiceras i tidningarna, kommer det in pengar till medieföretagen. Att tjäna pengar på nyhetssajter har dock visat sig vara betydligt svårare.

Visst vill en del annonsörer betala för att få synas på en sajt som exempelvis www.allehanda.se, men väldigt få läsare är beredda att, på samma sätt som de betalar för lösnummer eller prenumerationer av dagstidningar, betala för de artiklar som läggs ut på nätet.

Vissa medieföretag har försökt – Aftonbladet tar exempelvis betalt för en del artiklar på www.aftonbladet.se – men någon större framgång har det inte blivit. De som använder nätet regelbundet förväntar sig nämligen att det som läggs ut där ska vara gratis, så när en ruta som efterfrågar betalning dyker upp så slutar det oftast med att den som ska betala helt sonika surfar vidare till en annan sajt.

Detta är dock i första hand ett problem för alla medieföretag som är beroende av intäkter för att kunna erbjuda så bra journalistiska produkter som möjligt.

I ett vidare perspektiv är dock nätets lockelse än mer problematisk.

Det är kanske lite hårt att säga att personer som får sitt dagliga nyhetsbehov tillgodosett på nätet skadas av det, men en viss sanning ligger i det påståendet.

I senaste numret av Axess Magasin skriver journalisten och författaren Mats Wiklund en utmärkt artikel om problemen med webbjournalistik.

Wiklund visar bland annat på hur personer som enbart förlitar sig på nätet riskerar att försämra sin förmåga att läsa längre, mer kvalificerade texter där innehållet ställer högre krav på läsaren. Nätet inbjuder till ”hoppläsning” mellan artiklar – och oftast bara rubriker och ingresser – snarare än fördjupning och analys. Tänk efter själv hur ofta du läser en riktigt lång text på datorskärmen…

En dagstidning kan också, hur paradoxalt det än kan låta, erbjuda en större bredd av åsikter och infallsvinklar än nätet; de flesta som surfar på nätet i jakt efter nyheter och kommentarer söker sig enbart till sajter som bekräftar deras åsikter.

Utvecklingen går dock mot ett ökat intresse för nätet – de kommande generationerna lär knappast använda nätet mindre än dagens generationer, tvärtom – så medieföretagen står inför en enorm utmaning: Hur ska kvalitetsjournalistik kunna överföras från papperstidningar till webb – och dessutom bli lönsam?

Till en början borde dock alla läsa Mats Wiklunds intressanta artikel i senaste numret av Axess.

Och ja, den finns på nätet: www.axess.se.

Mer läsning

Annons