Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Färjan viktig för hela länet

Annons
Onsdag 27 februari 2002



Färjan viktig för hela länet

Hela satsningen på Västernorrland som logistik- och transportlän hotas om Botnia Link försvinner.

Det är en bedrövlig situation, säger landshövdingen i Västerbotten, Lorentz Andersson, om förhållandena runt färjetrafiken i Bottenhavet och Kvarken. Där konkurrerar nu ett statsunderstött rederi RG Line med det Härnösandsbaserade Botnia Link - som inte har några miljoner i stöd. RG Line får betalt för att köra passagerare mellan Umeå och Vasa. Botnia Link är inriktat på godstrafik, vilket inte hindrar att även RG Line försöker slå sig in på godssidan. Något som inte är helt lyckat, har det visat sig. I stormen för en tid sedan välte en tung lastbil över två personbilar ombord på Casino Express. Lastbilen var inte fastsurrad.

Redan förra veckan konstaterade Paul Lindell, verksamhetsledare för Kvarkenrådet, att det finns förutsättningar för en färjetrafik året runt i Kvarken. De förutsättningarna är en specialbyggd färja som betraktas som en länk i en vägförbindelse mellan Norge via Sverige och Finland till Ryssland och som stöds av EU, stat och region.

Det låter precis som Botnia Links koncept, vilket är del i det större North East Cargo Link, med en förlängning till Storbritanninen över Jämtland och den norska Atlantkusten. För Härnösand men också för infrastrukturen i hela länet har North East Cargo Link en central betydelse. Det handlar om utveckling av Västernorrland till ett logistik- och transportlän. Länsstyrelsen står bakom projektet, som finns med i Vision 2005, och EU-medel har investerats. Länsstyrelsen hoppas på ökat EU-stöd, men också uppbackning av näringsdepartementet.

Utan båt är North East Cargo Link inget värt, godsfärjan mellan Vasa och Härnösand är nödvändig om förbindelsen ska bli av.

Nu hotas hela satsningen genom RG Line och den osunda konkurrens som rederiet utsätter Botnia Link för. RG Line har nämligen inte enbart haft stöd från svenska och finska staten, rederiet har också nära förbindelser med Vasa och hamnen där. Det bedrövliga i situationen är inte konkurrensen i sig, utan hur den har utvecklats. Nu ser det mer ut som om Vasa stad och Härnösands kommun konkurrerar, än att två rederier gör det.

Det visar hur olyckligt det är att kommuner blandar sig i näringslivets angelägenheter. Kommuner ska inte ägna sig åt affärsverksamhet och därmed självklart inte heller äga bolag.

För Västernorrland som helhet och för Härnösand krävs det nu insatser som gör att hela den infrastrukturella utvecklingen tryggas. Finska staten är tydligen beredd att fortsätta ge bidrag till en färja mellan Vasa och Umeå och Kvarkenrådet vill förstås att även svenska staten gör en upphandling av trafiken. Om Botnia Link ska kunna vara med där måste det finnas en färja.



En trist valrörelse

I år satsar socialdemokraterna mindre på valkampanjen än partiet gjorde 1998. Bara 50 miljoner kronor! Affischering och bioreklam ska dras ned kraftigt. I stället ska det vimla av valarbetare ute bland väljarna. Det måste kännas tryggt att kunna kosta på sig vad man vill...

Partisekreteraren Lars Stjernkvist oroar sig dock över att valrörelsen ska bli trist och smutsig. Skälet är främst att moderaterna sagt sig satsa 70 procent av kraften på att attackera regeringspartiet och 30 procent på att förklara sin politik.

Det är väl inte värre än att socialdemokraterna lovat en valrörelse som i stort sett går ut på att krossa borgerligheten i Stockholm. Vad ger det väljarna i andra delar av landet?

Mer läsning

Annons