Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En lön går inte att jämföra med ett arvode

/

Är en miljon kronor om året en hög lön? Ja, det skulle nog de flesta säga.

Är det en hög lön om man jobbar i offentlig sektor? Ja, definitivt.

Är det en hög lön om man är vd för ett företag med flera tusen anställda? Nej, det är det inte.

Annons

Så där det går det att hålla på i all evinnerlighet. När en chef i den offentliga förvaltningen, vare sig det handlar om stat, kommun eller landsting, ska löneförhandla börjar alltid diskussionen om hur man ska jämföra.

Och det enkla svaret är: Det går inte att jämföra.

Ett chefskap i offentligt finansierad verksamhet är något helt annat än ett jobb i näringslivet. Det är två olika typer av yrken och kräver olika kompetenser. Det går heller inte att säga att en person i näringslivet, som kan tjäna tio gånger mer än en ledande tjänsteman i det offentliga, är tio gånger bättre än en person som valt en karriär i stat, kommun eller landsting. Det handlar om utbud och efterfrågan, lönehistorik, tradition och ja, ibland lite tur.

Att lönerna kan skilja sig kraftigt åt inom samma yrkeskategori har också sina förklaringar. I den sammanställning som Dagens Samhälle gjort, och som vi skriver om i dag, ser man att det finns stora löneskillnader mellan kommuncheferna i landet. Att Iréne Svenonius, stadsdirektör i Stockholm, har den högsta månadslönen (155 400 kronor) är kanske inte så överraskande, men är det rimligt att hon tjänar mer än 100 000 kronor mer i månaden än kommunchefen i Arjeplog? Och hur förklarar man att det kan skilja nästan 10 000 kronor i månadslön mellan kommuncheferna i Härnösand och Sollefteå?

Återigen handlar det om utbud och efterfrågan, lönehistorik, tradition och ja, ibland lite tur. Kanske söker kommunen en person med en med en viss typ av utbildning eller yrkeserfarenhet? Kanske är det för tillfället lite färre tjänstemän ute på arbetsmarknaden?

Sedan kan det handla om att bjuda över en annan kommun – eller ett företag – och så kan det ju inte skilja för mycket jämfört med företrädarens lön, eller med kommunchefer i andra jämförbara kommuner eller med andra förvaltningschefer och så… Ni ser hur det kan bli. En god förhandlare kan lätt få upp sin lön, särskilt i kommuner där styrande politiker tror att det enda sättet att kompensera en duktig tjänsteman är med mer pengar. Och handlar det dessutom om förtroendevalda som vill visa att deras kommun minsann har råd med högre löner än den där grannkommunen, då finns fler tusenlappar att tjäna för den nyrekryterade.

I den sammanställning som vi redovisar i dag visar det sig också att det skiljer tiotusentals kronor i ersättning mellan de ledande tjänstemännen och de ledande politikerna i kommunerna. Observera: ersättning, inte lön.

Kommuncheferna har lön, då det är ett yrke att vara tjänsteman.

Kommunalråd har arvoden, då det inte är ett yrke att vara politiker. Det är ett förtroendeuppdrag.

Nivån på politikers arvoden kan också diskuteras i all evinnerlighet, men en sak är säker: Den dag vi börjar sätta arvoden i relation till tjänstemannalöner, då har synen på vem som innehar vilken roll i det offentliga beslutsmaskineriet verkligen blivit grumlig.

Mer läsning

Annons