Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

En lagändring måste till

Annons


Onsdag 12 juni

En lagändring måste till

En rask lagändring och kommuner som vågar ställa tuffa krav är det enda rätta när ytterligare ett barn förolyckas i en skolbuss utan bälten.

Med den fruktansvärda olyckan i Indal i färskt minne, hände det som inte skulle få hända igen. En liten flicka omkommer på väg till skolan i en busskrock i Norrbotten bara dagar före sitt allra första sommarlov.

Inte heller denna gång var skolbussen försedd med bälten och bevisar återigen att den nyligen genomförda bälteslagen inte räcker. Det är naturligtvis förståeligt att bussbolag inte kasserar väl fungerade bussar mot nya där bälten - sedan lagen infördes - måste finnas. Om inte heller kommunerna ställer krav på att bälten ska finnas till alla barn i alla skolbussar när skolskjutsarna upphandlas, så kommer olyckorna på de nedkörda norrländska vägarna fortsätta inträffa med jämna mellanrum. Långa avstånd ger dessutom många resor med buss och gamla bussar betyder få installerade bälten.

Räkna därför med fler vittnesmål som det i september ifjol som upprepades av räddningsmanskap på plats vid olycksplatsen utanför Råneå i Norrbotten igår: - Det låg barn överallt.

Och det är så verkligheten ser ut: Sitter de inte fastspända kommer barn - och vuxna med för den delen - slungas ut och skadas eller dödas vid olyckor.

Innan bälteslagen i personbilar infördes uppfattades det nästan löjligt att kräva att bältlåset skulle fiskas upp ur baksätet - och visst, det tog några år innan det var självklart att alla i bilen skulle ha bältet fastspänt. Men nu är vi där.

I dag finns det sannolikt ingen förälder som skulle tillåta att barnen åkte med i en bil utan bilbälten, ens för en kortare tur.

Samtidigt vet vi hur det ser ut i skol- och långfärdsbussar. Det spelas med Pokémonkort mellan sätena, det springs omkring och att stå i säten är för rätt många lika bekvämt som att sitta.

Räknar vi dessutom med skolbussarna som kör barn i Ådals-kommunerna så är långt ifrån alla rätt dimensionerade under speciellt måndagsmorgnarna då fler barn än vanligt reser med skolbussarna. Att tvingas stå i bussen är inte alls ovanligt medan det är rätt ovanligt att den som faktiskt gör det i en buss som kolliderar eller kör av vägen klarar sig utan skador.

Vägverket kommer i höst lägga fram förslag till regeringen om krav på bilbälten i alla skolskjutsar och inför det beslutet bör kommunerna göra en grundlig koll på bussbolagen som kör kommunens allra värdefullaste egendom. Bara för att det inte finns en lag än, betyder inte det att kommunerna inte kan kräva hårdare säkerhet redan inför höstterminen.





Susanne Sjöstedt







Fackliga miljonärer

På fem år har lönerna för de verkställande direktörerna för Sveriges 50 största företag fördubblats och en genomsnittlig vd-lön motsvarar idag 46,4 industriarbetarlöner.

De fackliga ordförandena hänger inte på långt med när i det miljonracet, men avståndet till de egna medlemmarnas lönenivåer ökar - och kanske även insikten om att så är fallet.

Frågar man en vanlig HTF-medlem vad han eller hon tjänar kommer de sannolikt veta det nära nog på kronan. Varje liten slant gör helt enkelt sitt. Men frågar man däremot Holger Eriksson, ordförande i förbundet vad han tjänar, svarar han enligt den fackliga tidningen Lön&jobb: "Sextio tusen nånting" i månaden och "ett par tre hundratusen" om året i styrelsearvoden kopplade till ordförandeuppdraget. Så svarar bara den som inte behöver fundera så mycket på utgifterna.

Det vore dock fel att allt för kraftigt ifrågasätta fackordförandenas löner framför vd-lönernas.

Holger tjänar "bara" fem gånger mer än det egna förbundets genomsnittsmedlemmar om året. Med den mediokra löneskillnaden platsar han inte bland de stora pojkarna. Det går rätt många Holger - nära tusen - på en pensionerad Percy om vi säger så...

Mer läsning

Annons