Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betalar 340 miljoner för din röst

340 miljoner kronor med tyngdpunkt på reklamfilmer på tv och på nätet. Så planerar de politiska partierna att spendera under detta fyravalsår, enligt en beräkning av Dagens Nyheter.

Annons

För de flesta partierna handlar det om ungefär samma valbudgetar som för fyra år sedan. Rika Centerpartiet hör till storsatsarna, precis som förra gången.

En i sammanhanget rätt behaglig påminnelse om att det inte går att köpa val genom att ösa pengar på det.

För de 65 miljoner Centern satsade 2010 fick de bara 6,6 procent av väljarnas röster. (Ja, eller bara och bara, 6,6 procent känns nog som en ouppnåelig dröm för Lööf och co nu.)

I år satsar de ytterligare lite mer: 70 miljoner. För samma summa hoppas Socialdemokraterna nå ett 35-procentigt valresultat.

Sverigedemokraterna siktar på att nästan tredubbla sin valbudget i år, till 45-50 miljoner kronor – medan Vänsterpartiet nöjer sig med 9,5 miljoner.

Om pengar avgör valet - ja, det bestämmer bara du. Orkar du ens ha tv:n på i september?

Mer läsning

Annons