Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Betala för ambulansresan?

/

Nyheten att landstinget Västernorrland överväger att ta betalt för ambulansresor målar en tragikomisk bild i huvudet av en person som ligger blödande bredvid en kraschad bil och tillfrågas av ambulanspersonalen om han vill betala resan till akuten kontant eller med kort.

Annons

Men så vansinnig är nu inte förslaget om att börja ta betalt för vissa ambulansresor. Det är snarare så att man undrar varför ambulanssjukvården i dag accepterar att bistå som kostsam taxiservice åt icke akut vårdkrävande patienter.

Så många ambulanser finns inte i cirkulation i länet att dessa borde lägga tid på att skjutsa personer som kunnat åka färdtjänst eller sjuktaxi istället - och då kanske tvingas låta en allvarligt sjuk vänta.

I Sundsvall tvingas ambulansen ta på sig rena sjuktaxi-uppdrag under kvällstid, eftersom landstingets avtal med sjuktaxi-entreprenören inte gäller efter klockan 21. Det berättade Sundsvalls Tidning nyligen. Det är ju helt vansinnigt.

Samtidigt berättar Lars Norberg, verksamhetschef för ambulanssjukvården i länet, att antalet ambulansresor bara mellan 2010 och 2012 ökade med 23 procent, från 26 000 till 32 000 – och att prognosen för i år är 34 000! Det finns ingen befolkningstillväxt som kan förklara det. Inte heller har västernorrlänningarna blivit så mycket sjukare.

Lars Norberg menar att det delvis handlar om en attitydförändring bland medborgarna som innebär att vissa tycker sig ha rätt att få en ambulans om de ringer SOS Alarm. Och kanske har SOS Alarm, bränt av de senaste årens skräckhistorier om uteblivna ambulanser, känt det svårare att ifrågasätta dem som ringer.

Förmodligen handlar det också om att vissa ringer ambulans istället för sjuktaxi eftersom ambulansen är gratis och för att vissa faktiskt inte har råd med egenavgiften för sjuktaxin.

För landstinget däremot kostar ambulansen många många gånger mer än sjuktaxi. Dubbel personal och en fullt utrustad ambulansbil, 50 kronor för en "onödig" resa täcker inte på långt när upp för de faktiska kostnaderna.

Så det borde ligga i landstingens intresse att ekonomiskt underlätta "rätt" val av transport för speciellt multisjuka och kroniker som ibland måste betala sjukresor flera gånger per vecka. Det känns i plånboken innan man nått upp i högkostnadsskyddet.

Multisjuka har inte fått några jobbskatteavdrag att betala sig fram till tre separata högkostnadsskydd för läkarbesök, läkemedel och sjukresor - och återigen visar sig nackdelarna med att ha dessa tre separata system som allihop både individuellt och gemensamt klämmer åt de med stora vårdbehov.

Mer läsning

Annons