Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vi tror på Sollefteå!

Öppet brev: "Vi finns och verkar här i Sollefteå kommun för att vi älskar vår bygd och känner ett stort ansvar för att utveckla den. Men tyvärr känns det inte som att staten tar sin del av ansvaret."

Annons

Öppet brev till; Gunnar Malm generaldirektör Trafikverket, Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd samt Landsbygdsminister Eskil Erlandsson.

Sollefteå är en kommun på frammarsch, våra företag växer och utvecklas. Här finns mycket av det som utgör ryggraden av svensk ekonomi och som bidrar till regionens och landets ekonomi; kraftproduktion, skogsnäring och turism.

Vi finns och verkar här i Sollefteå kommun för att vi älskar vår bygd och känner ett stort ansvar för att utveckla den. Men tyvärr känns det inte som att staten tar sin del av ansvaret.

Infrastruktur är en fråga för staten och under perioden 2014-2025 har staten aviserat att man tänker investera 190 miljarder på infrastrukturen i landet. Men bara 6,5 miljarder hamnar i landets fyra nordligaste län.

Att Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som utgör över 50 % av landets yta får dela på 3,4 % av infrastruktursatsningarna fram till 2025 är oacceptabelt.

Att satsningarna uteblir är kännbart här i inlandet. I Sollefteå kommun har Trafikverket satt i system att nedgradera infrastrukturen istället för att underhålla den. När underhållet uteblivit tillräckligt länge får vi veta att en väg som under 40 år varit asfalterad numera bara är klassad som en grusväg. Ett exempel är väg 977 i Ramsele.

Ett annat bra exempel är Ådalsbanan. I sina utredningar har Trafikverket konstaterat att en upprustning av hela Ådalsbanan skulle vara en samhällsekonomisk vinst. Det är också anmärkningsvärt att en åtgärd som är så högt prioriterad i Trafikverkets egen bristutredning inte ens nämns i en åtgärdsplan som sträcker sig fram till 2025.

Att inte upprusta hela Ådalsbanan tvingar näringslivet till ökade vägtransporter som i sin tur ökar vägslitaget och ökar belastningen på miljön. Redan idag har riksväg 90 det största godsflödet i länet. Men satsningarna uteblir och underhållet eftersätts.

Vi som skriver under detta gör det för att vi verkligen tror och lever efter devisen att hela landet ska leva. Vi hoppas att ni också gör det.

Elisabet Lassen

kommunalråd Sollefteå Kommun

Paul Gerdin

Klövern AB

André Själander,

Själanders Åkeri AB

Stina Näslund,

ABF Västernorrland

Birgitta Karlström,

Birgittas Ateljé Design och Reklam

Ancy Berg,

Klarspråk i Tal och Skrift

FA Annika Fälldin,

Q-nätverket i Sollefteå

Siv-Britt Häggqvist,

PUSH

Lena Strandqvist,

Lets Design

Kikki Girhagen,

Björklunden Hotell & Konferens

Birgitta Öhman,

BeP Projekt & Administration

Erika Lokander,

Loka textkonsult AB

Anneli Solin,

LRF Konsult

Camilla Holmbeg,

Nål & Tråd i Sollefteå AB

Ann-Christine Ericsson,

Trygga Händer – Zonterapi & Beröring

Thomas Gradin,

Yelloc

Katarina Norström,

Katarina Norström Foto

Amber Schosso,

onsult 360°

Annica Palmgren,

Ramsele Turistgård

Mattias Nordin,

MN Skogstjänst

Peder Tarberg,

Byberg & Nordin

Maria Lodin,

Stolt Fastigheter AB

Johan Gradin,

Östanbäck Timmerhus AB

Tomas Falkensson,

Näringslivschef Sollefteå kommun

Jennifer Nylen,

Junsele Bed & Breakfast

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons