Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vem skall betala vägunderhållet för elbilsägarna?

Annons
Sliter inte elbilarna också på vägen? Behöver de inte också snöröjning? undrar insändarskribenten.

När jag tankar min bil, så är den totala drivmedelsskatten inklusive moms cirka 10:-/liter. Bilen drar cirka 0,7 liter per mil. Det vill säga för varje mil jag kör, så betalar jag 7:- i skatt. Därutöver betalar jag naturligtvis årlig bilskatt, såvida jag inte har så god ekonomi att jag har råd att köpa en ny miljöklassad bil. Dessa skatter är inte öronmärkta utan går direkt in i statskassan. Men det ursprungliga syftet var att gå till vägunderhåll och byggande av nya bättre vägar. Jag betalar således 7:-/mil till vägunderhåll.

Den som köper en elbil får betala sedvanlig energiskatt och moms på sin elförbrukning. Men sen då? Betalar den något till vägunderhåll? Nej. I stället kan man få ett bidrag av staten med upp till 40.000:- för inköp av den nya bilen och skattefrihet i fem år. Skaffar du en laddbox hemma så ger Naturvårdsverket ytterligare bidrag med max 10.000:-. Därutöver erbjuder flera kommuner gratis laddning och/eller gratis parkering, samtidigt som du laddar din elbil.

Vem ska betala deras vägunderhåll? Sliter inte elbilarna också på vägen? Behöver de inte också snöröjning? Eller är tanken att allt vägunderhåll skall betalas av dem som kör konventionella bilar – det vill säga underförstått av folk på landsbygden? Är det kanske därför man har föreslagit ständigt höjda drivmedelskostnader?

De flesta elbilar torde finnas i städer och större samhällen, där ekonomin är bättre och tillgången till laddstolpar större. De landsbygdsboende kör oftast normala bränsleförbrukande fordon och i regel behövs två bilar per familj för att klara familjens transportbehov.

Att det dessutom finns generösa kommuner som erbjuder gratis bussresor för pensionärer och/eller ungdomar är naturligtvis bra för dem som gynnas. Men vad hjälper det dem som bor där inga bussar går och vägarna blir allt sämre?

 Erika Sörengård,

partiordförande Landsbygdspartiet oberoende

 

■■ Följ Allehanda Ordet fritt på Facebook

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons