Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vart tog godstrafiken vägen?

/

Annons

Som sann järnvägsvän läser jag med sorg om nya problem, nu när det verkar ha fungerat bra en längre tid. För en tid sedan var flera av tågen tagna ur trafik på grund av skador. Här syns ju än en gång nackdelarna med avreglerad järnvägstrafik, för givetvis kan inte Norrtåg ha backup för alla fordonsskador som ett nationellt samhällsägt företag torde ha.

Men nu var det inte över det jag skulle "ondgöra" mig över, utan det faktum att banan inte kan användas till det som var dess huvudsakliga uppgift. Visst är det jättebra att vi fått en modern persontrafik efter kusten, Men Botniabanan/Ådalsbanan var väl ändå främst avsedd för gods. Att avlasta den hårt trafikerade, kurviga och backiga Stambanan. Och kanske även långtradartrafiken.

Det talades så vackert om de stora godsflöden från norra Finland och Ryssland som skulle ta vägen på den nya banan. Men inga godståg kan trafikera banan. Svensk godstrafik drivs av ett otal bolag varav ett statligt, Green Cargo och dessa har tillsammans bara en handfull lok som har signalsystemet ERTMS som krävs för att kunna gå i trafik på Botnia-/Ådalsbanan. Att det är så förstår man av att installationen av systemet går på mellan 2 och 19 miljoner per lok, något som blir orimligt för ett litet bolag med ett fåtal, kanske 50-åriga lok.

Återigen, orimligheten med ett avreglerat järnvägssystem. Också orimligt att landets modernaste järnväg bara kan utnyttjas av ett fåtal resandetåg, bara en bråkdel av banans kapacitet! Vad göra? Här får nog makthavare och beslutsfattare bita i det sura äpplet och inse att det var fel att utrusta banan med bara ERTMS, vilket man enligt EU var tvungen att ha. Men kanske man glömde att fråga den verkliga "expertisen" trafikledare, trafikutövare, lokförare och signalfolk. Dessa hade nog sagt att ERTMS skulle kompletteras med ATC, det traditionella och beprövade signalsystemet som nästan alla fordon är utrustade med, då hade alla kunnat köra sina godståg på banan. Så det är nog det enda vettiga att bygga det. Givetvis dyrt och besvärligt på en trafikerad bana, men billigare än att utrusta många hundra lok med ERTMS. Att sedan ERTMS, som skulle innebära ett gemensamt signal och säkerhetssystam för hela Europa förmodligen blir en flopp som få järnvägsförvaltningar vill ha, det kan man inte lasta våra beslutsfattare för.

Börje Göransson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons