Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varken lärare, elever eller kommuner gynnas av kopiering

Annons

Det rapporteras i nyheterna att lärare och elever i Sollefteå saknar läromedel. Men lärarna kan inte undervisa utan läromedel och låter därför kopiatorerna gå varma. Lärarna löser läromedelsbristen och skolorna klarar budgeten.

Huvudregeln enligt upphovsrättslagen är att lärare inte får kopiera till elever, varken ur läromedel, dagstidningar eller andra verk. Avsikten är i stället att alla elever ska ha ett eget läromedel som grund i de flesta ämnen. Enligt läroplanen har elever också rätt till läromedel av god kvalitet och rektor har ett särskilt ansvar att se till att de får det.

Det finns emellertid ett praktiskt behov i skolan av att kunna kopiera ur olika källor för att komplettera undervisningen. Det möjliggörs genom ett avtal som alla kommuner har ingått med författare, förlag, journalister och flera andra rättighetshavare genom organisationen Bonus Presskopia.

Avtalet ger lärare och elever rätt att i begränsad omfattning kompletteringskopiera ur olika verk för undervisningen. Det gör att lärare kan undervisa på ett modernt sätt med en kunskapsbas och flera källor, olika perspektiv och källkritik.

Men att systematiskt kopiera läromedel i stället för att skaffa nya är inte tillåtet. Att göra det berövar författarna ersättning för sitt arbete och omöjliggör för läromedelsförlagen att få ett överskott för att utveckla nya läromedel, både läroböcker och digitala läromedel.

Varken lärare, elever, föräldrar eller kommuner gynnas heller av kopieringen. Lärare måste använda arbetstid till att kopiera i stället till att undervisa och möta elever. Elever kan inte hålla reda på alla kopior de får och läraren får då kopiera en gång till. Föräldrar som vill följa och stöda sina barns skolarbete förstår inte heller mycket av kopiebunten i ryggsäcken. Räknar man ihop lärares arbetstid, kopiekostnad, tidsspill i klassrummet och minskat kunskapsfokus, förbättras inte heller Sollefteås budget, även om pengar flyttas mellan olika konton.

Att spara så att kostnaderna i själva verket ökar är inte smart hushållning, särskilt i kärva tider. Varken att spara på läromedel, lärartjänster eller skolskjutsar är att investera i Sollefteås framtid.

Rickar Vinde

VD Svenska Läromedel – Läromedelsförlagens branschförening

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons