Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Varför utkrävs inget ansvar för problemen med tågen?

/

Nu verkar det som om Botniatåg rustar för vintern. Detta är ju gott, men verkar ta en enorm tid med massor av inställda avgångar. Vem betalar?

Annons

Var är piskan? Vem står för fördyringarna? Varför utkrävs inget ansvar?

Botniabanan och Ådalsbanan har nu varit igång länge. Problemen är fortfarande enorma. Fler morgonturer på senare tid har varit inställda än som har avgått.

Signalanläggningen och mjukvaran i tågen verkar fungera nu. Tågen tvärnitar inte längre för att behöva startas om. Men vem har betalat för de enorma kostnader signalsystemets problem medfört?

Hjulen och rälsen har ett tätt samspel. För att inte rälsen ska gå sönder har hjulen en viss mjukhet och måste svarvas ibland. Varför görs detta i Västerås? Vem betalar för denna tågbortavaro?

Kapaciteten för avisning verkar vara underdimensionerad. Varför och vem betalar för avisningskön?

Att krocka med en älg tar ett tåg ur drift i en vecka, med reparation i Västerås. Var finns kontinuitetsplanen? Och vem betalar?

Nu verkar det som om Botniatåg rustar för vintern. Detta är ju gott, men verkar ta en enorm tid med massor av inställda avgångar. Vem betalar? Dessutom verkar tågen fortfarande behöva repareras. Enligt skriftväxling med Norrtåg hinner inte verkstaden med. Vem betalar för verkstadskön?

I våras bytte Din Tur ut samtliga resekort. Därefter har Din Tur tagit för mycket betalt av mig i sex månader. Gäller absolut inte alla, men jag är inte ensam. Hur får jag tillbaka det jag betalat för mycket? Din Tur verkar inte ha bråttom. Vem får betala för dessa fördyringar?

När ett tåg blir inställt kommer oftast en ersättningbuss. Dessa bussar måste kosta helt horribelt mycket. Bussarna genererar inga intäkter eftersom ingen tar betalt av passagerarna. Goodwill, menar Botniatåg, som även hävdar att andra entreprenörer hade hänvisat till en senare avgång. Som pendlare säger man, jo man tackar. Om inte ens ersättningsbussarna kommer kan nog inte Botniatåg räkna med den passagerarvolym som de trots allt har.

Jag förstår att Botniabanan är ny. När det är nytt finns ingen erfarenhet, vilket är inkompetens i dess snällare betydelse. Men nu är smekmånaden över. Problemen är så många och av sådan storlek att ordet inkompetens måste börja tolkas i dess elakare betydelse.

Det är enormt mycket kvar att göra och vem betalar för detta? Är det Botniatåg som får stå för fiolerna? Hur klarar de sig i så fall från konkurs? Är det Norrtåg som får stå för kostnaderna? Hur klarar de i så fall ekonomin? I slutändan är kollektivtrafiken och dess risk offentligt finansierat. Då måste kostnaderna fördelas på oss invånare i Västernorrland, alternativt på invånarna i de fyra norrlandslänen.

För att återgå till inledningen. Med dessa enorma kostnader; Var är piskan? Var är kraven, stämningarna och ansvarsutkrävandet? Resonemanget, som Norrtåg haft tidigare, att det kommer att ordna sig med tiden räcker inte längre.

Bäva, pendlare!

Egil Nilsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons